De som tvivlade på Barbies förmåga att trollbinda biopubliken, får härmed anse sig överbevisade. I helgen passerade intäkterna för den rosaskimrande rullen miljardgränsen.
"Barbie" briljerar – passerar miljardgränsen
Mest läst i kategorin
Förväntningarna var utan tvekan höga den 21 juli i år, då en av årets mest hajpade filmer, Warner Bros “Barbie” gick upp på världens biografer.
Detta under samma helg som ännu en storfilm, “Oppenheimer”, i Christopher Nolans regi hade sin premiär, vilket där och då gav upphov till epitetet “Barbenheimer”.
En fluga på sociala medier som snabbt blev viral.
Episk premiärhelg
Några veckor senare kan inget annat sägas än att succén är total.
Under premiärhelgen drog “Barbie” in 155 miljoner dollar, motsvarande 1,6 miljarder kronor.
Bara i USA och Kanada har filmen om den livfulla dockan tjänat in närmare 460 miljoner dollar under sin tredje vecka, och ytterligare 74 miljoner dollar internationellt, skriver Bloomberg.
Senaste nytt
Barbie näst mest populär
I helgen som gick tillkännagav Warner Bros. att filmen passerat 1 miljard dollar i global försäljning, motsvarande omkring 10 miljarder kronor, vilket gör den till årets näst mest populära film.
En fjäder i hatten för Warner Bros, men också för Barbie-regissören Greta Gerwig, som blir den första kvinnan att komma upp i dessa nivåer.
Om än vid sidan av ännu en färgstark karaktär.
Som mest vind i seglen har nämligen filmen “The Super Mario Bros. Movie” från Comcast Corps Universal Pictures, som sedan april spelat in 1,35 miljarder dollar i biljettintäkter och därmed leder filmligan.
Barbie-febern fortsätter.
Läs även:
Patriarkat – därför pratar alla om det just nu
Trendiga tofflor: Barbies rosa sandaler lyfter Birkenstock
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.