Här följer den rafflande och avslutande delen i “När bensinen tog över skärgården” där Waxholmsbolagets kapten Hallander får sig sitt livs match.
När bensinen tog över skärgården 2:2
Mest läst i kategorin
Efter att ha misslyckats med att sätta Waxholmsbolagets kapten Hallander på plats sommaren 1906, laddade herrarna Hydén, Rooth och Smitt om med en ny båt anno 1907.
Den amerikainspirerade konstruktören C O Liljegren kontaktades och fick i uppdrag att rita en båt som utan minsta tvivel skulle slå Hallander och hans Express på fingrarna.
Resultatet lät inte vänta på sig. Tidigt under 1907 levererades ritningarna på en 12 meter lång och endast 1,35 meter bred dubbelkilsracer till Stockholms Båtbyggeri i Neglinge.
Missat första delen? Ta del av När bensinen tog över skärgården 1:2 här!
Motorn blev även denna gång en Argus, men nu deras sexcylindriga alternativ.
Lärdom togs av haveriet med Trio. Motorn sattes i provbänk och belastades i hela 14 dagar. För övrigt första gången en bensinmotor bänktestades i Sverige.
I smyg provkördes sedan Duo, som båten nu hette, innan det var dags för duell.
Kapprustning mot bensinen
Vad Duos ägare dock inte visste var att även Hallander hade tagit lärdom av duellen. Under vintern som gått hade Express fått en genomgripande översyn i både panna och maskin.
Hallander ville vara säker på att han ytterligare en sommar skulle kunna hålla de irriterande motorbåtarna stången.
Så kom då dagen D.
Scenariot och duellplatsen blev densamma som med Trio. Frithiof Ericsson och Duo låg väl gömda bakom en privat brygga när Hallander och Express lade till i Waxholm.
På kajen satt Duos ägare, herrarna Hydén, Rooth och Smitt och väntade på att klockan skulle signalera avgångstid. När så landgången drogs in, ropade Hydén till Hallander:
”Vi ses vid kaj i Stockholm.”
”Jag blir först om ni håller lagstadgad hastighet från sjötullen och in”, svarade Hallander och lät maskin börja arbeta för back.
De tre gentlemännen reste sig från soffan och småsprang bort till Duo där Ericsson hade båten startklar.
Senaste nytt
Inväntade läge
Duo höll sig på avstånd efter Express över Waxholmsfjärden och förbi Karlsudd.
När farleden öppnade upp, ropade Hydén ”nu”.
Ericsson fällde gasreglaget och Argusmotorns varv ökade. Som en kniv skar Duo aktervågen efter Express och snart var de ikapp.
Av den förväntade kappkörningen blev det inte så mycket. Hallander gjorde vad han kunde med sitt ångfartyg.
Svart tjock rök bolmade ur skorstenen men han fick snart inse att hans 20 knop inte räckte mycket emot de 28 som Duo hade att hantera.
Tre gånger rundade Duo Waxholmsbolagets Express, innan herrarna ansåg slaget vara vunnet.
Med en gemensam avskedsvinkning lämnade de Express bakom sig och satte kurs mot staden.
Slaget om bensinen vunnet
Eftersom detta var en uppgörelse mellan gentlemän, avnjöts likväl en gemensam supé på Grand Hôtel lite senare, där Hallander självklart var hedersgästen.
Hydén och hans kamrater kunde bara, om än med ett stort leende, beklaga det inträffade och önska Hallander framtida lycka i bolaget.
När slaget om bensinen var vunnet, var poängen med Duos existens överspelad. Hon såldes vidare genom ett flertal händer.
I början på 1930-talet var Argusmotorn slut. Dåvarande ägaren passade i samband med motorbytet på att konvertera hennes ganska otympliga skrov, till en mer lätthanterlig båt.
Hon kortades 2,5 meter och fick en fyrcylindrig Scania-Vabis monterad på motorbäddarna. Farten stagnerade till knappa 13 och av Duos tidigare så fartfyllda liv syntes nu intet.
Blev en slow boat
Efter kriget hamnade hon så småningom i Uppsala hos familjen Jansson. Scanian satt kvar och hon var fortfarande i ett mycket fint skick när hon såldes vidare i början på 1960-talet.
1964 fick så veteranbilsentusiasterna Curt Borgenstam och Åke Andersson tips om att Duo låg inför upphuggning på ett varv strax utanför Stockholm.
En snabb räddningsinsats gjordes och på trailer togs den gamla racern upp till Skoklosters motorhistoriska samlingar och lades upp i väntan på framtiden.
Åren gick, nya ägare tillträdde och till slut, så stod undertecknad där, framför det som numera är resterna av henne.
Först och främst kommer hon att städas ur och riktas upp för att återfå sina vackra linjer.
Att renovera henne är dock svårt. Skicket är därtill för dåligt.
Bättre är att konservera henne i sitt nuvarande tillstånd för att visa resterna av Sveriges första riktiga fartbåt.
Det viskas dock redan om att bygga en replica. Någon som vill vara med och leka med Waxholmsbolaget igen?
Data Duo:
Konstruktör: CO Liljegren
Byggare: AB Stockholms Båtbyggeri
Skrovmaterial: Mahogny
Längd: 12 meter i original, i dag 9,5 meter
Bredd: 1,35 meter
Motor: Argus, 6 cyl, 70 hk
Fart: 28 knop
Läs mer:
Om hur utmaningen med Duo började
Om campingbåtarna – skärgårdens gråsparvar
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.