Ända sedan katamaranen uppfanns, har flerskrovsbåtarna försökt ta sig in på motorbåtsmarknaden. Men det har överlag gått segt. Är Moon 60 den båt som ska lyckas?
Moon 60 – med ytor som en dansbana
Mest läst i kategorin
Egentligen är ju konceptet helt suveränt. Du tar en katamaran-segelbåt och lyfter bort allt vad mast, segel och rigg heter. Bygger istället på ett större däckshus. Vips har du fått en båt med enorma möjligheter och plats som på en dansbana.
Framför allt utrymmesmässigt. Med ett platt däck mellan skrovets två pontoner, blir det plats för en långpromenad ombord.
Konstruktionen ger också god plats åt ett rymligt och praktiskt däckshus med mycket större planeringsmöjligheter än hos en konventionell yacht.
Utrymme i skroven
Dessutom har du extra utrymme i själva skroven. Är båten lite större kan både hytter och andra bekvämligheter praktiskt konstrueras undan här.
Moon Power 60 är ännu ett lysande exempel på just detta med katamaran-skrovets alla fördelar.
I skroven har sex hytter gömts, vilket gjort den övriga planeringen ombord, helt öppen för umgänge.
Med en längd på 18,32 meter och en bredd på hela 9,64 meter blir “dansbanan” magnifik ombord. Uppdelningen av skrovet på två skrovhalvor, gör dessutom yachten lättdriven och stabil att visats på.
Miljövinst
Det mindre motstånd i vattnet som en katamaran har, ger dessutom en bra miljövinst då skroven är lättdrivna och kräver därför inte motsvarande motoreffekt som en enskrovsbåt.
I aktern på varje ponton sitter varsin 715 hk Cumminsdiesel, vilka tillsammans ger hela 17 knop på topp.
Läs mer:
Katamaranen som ska bli ännu grönare
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.