Vill du vara säker på att inte sticka ut bland världens får dollarmiljardärer ska du anamma trenden “stealth wealth” eller “quiet luxury” – årets starkaste trend.
Stealth wealth – därför klär sig rika i årets modetrend
Mest läst i kategorin
Att klä sig som världens 1 promille ultra-rika har aldrig varit så trendigt som våren 2023, men det är samtidigt svårt att beskriva trenden med ord.
Amerikanska Vogue beskriver “quiet luxury”, eller “stealth wealth” (ungefär smygrikedom på svenska) som en stil “mindre stram än minimalism men mer polerad än ‘normcore'”. Det är också en stil som du känner igen när du ser den menar Insider.
Men om du tror att det räcker att med att köpa en handväska för ett tresiffrigt belopp har du fel. Och som det första avsnittet av den nuvarande säsongen av Succession visade, är det inte alltid så enkelt.
I en scen, som snabbt blev viral, tar kusin Greg med sig en dejt till en födelsedagsfest för att fira Logan Roy. Det är dock inte Greg som begår det största felet, utan Bridget, kvinnan Greg valde att bjuda med.
Genom att bära en “löjligt rymlig” väska – som Gregs plågoande Tom betecknade den – utmärkte sig Bridget omedelbart som en outsider.
Stealth wealth – en statusmarkör
Det är inte bara väskans storlek som är problemet: Det distinkta rutiga trycket känns omedelbart igen, även utan tillhörande logotyp. Det här är en väska som helt enkelt skyltar med sitt pris.
Det är flashigt, uppseendeväckande och allt som den fiktiva familjen Roy och deras gelikar inte är. När du har miljarder på banken behöver du nämligen inte försöka imponera på någon.
Shiv Roy har råd att klä sig i couture varje dag, men väljer i stället enkla plagg i en lågmäld färgskala (även om de är gjorda i det finaste siden eller kashmir).
Samtidigt är hennes bror Kendall ett stort fan av Loro Piana, ett italienskt märke där en rock kan kosta 250 000 kronor.
I det sammanhanget är hans favoritkeps från samma märke ett fynd för strax under 5 000 kronor.
Under fyra säsonger har Succession gett oss en inblick – om än en fiktiv sådan – in i livsstilen för de alla rikaste människorna i USA, och visat hur en miljardär skiljer sig från en mångmiljonär.
Den senaste tiden har också stjärnan Gwyneth Paltrows garderob skapat rubriker. Under en åtta dagar lång rättegång – där skådespelerskan fanns vara oskyldig – bar Paltrow lågmälda men lyxiga kläder i jordnära toner.
I dag har stealth wealth blivit mer än bara ett sätt att leva för de extremt privilegierade, och stilen har filtrerats längre ned i näringskedjan för att bli den dominerande trenden i vår.
Lågmält mode i lågkonjunktur
Samtidigt har ett mer lågmält mode historiskt varit populärt under en lågkonjunktur. Det tuffa tiderna och ett ökat fokus på hållbarhet och medveten konsumtion är en bidragande faktor enligt trendexperten Lorna Hall.
“Just nu lever vi genom tider som kräver ett mer nedtonat tillvägagångssätt”.
Stealth wealth – en gammal trend
Stealth wealth-trenden är långt ifrån ny.
Termen “iögonfallande konsumtion” myntade Thorsten Weblen i sin bok “The Theory of the Leisure Class”, redan 1899, säger Carolyn Mair, författare och modekonsult till BBC.
Weblen menade att “iögonfallande konsumtion är att visa upp prålig rikedom för att få status och rykte i samhället”, och han fastställde att de som var nybörjare var mer benägna att hänge sig åt detta beteende.
“Tanken är att om du är van vid att ha pengar behöver du inte visa upp dem”
Skjuts för lyxmodemärken
Quiet luxury-trenden ser ut att hålla i sig ett bra tag, och det gynnar de stora lyxbolagen. Konglomeratet LVMH (där Loro Piana ingår), italienska Brunello Cucinelli, Ermenegildo Zegna, och franska Hermès har alla visat otroligt starka resultat.
Ytterst få kan, eller är villiga, att betala 20 000 kronor för en kofta i kashmir från Loro Piana, men det finns billigare alternativ.
Kedjorna har hoppat på tåget och vill sälja oss det som quiet luxury främjar: Hållbart tillverkade kläder i tidlösa tyger och silhuetter. Till och med kinesiska jätten Shein har en avdelning med “lyx”.
Modeikonen Kung Charles
Det kan verka lite omvänt att köpa en ett lyxplagg från en massproducent, men det handlar snarare om estetiken. Å andra sidan kan det värt att ställa sig frågan om det verkligen är nödvändigt med en tröja som faller sönder efter ett par tvättar.
Varför inte vänta något, och investera i ett plagg som håller i många år?
Kung Charles III av Storbritannien blev nyligen utnämnd till modeikon av tidningen Tatler, efter att ha fastnat på bild med hål i strumporna.
Rojalist eller ej, den som vill klä sig hållbart bör ta efter Kung Charles.
Vill du läsa mer om mode och design? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Lacoste och Netflix i hett samarbete