Dagens PS

Så ska labbodlade stenar få LVMH att gnistra

LVMH
LVMH tar ett försiktigt steg mot labbodlade diamanter. (Foto: Fred)
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 12 okt. 2023Publicerad: 12 okt. 2023

Lyxkonglomeratet LVMH testar nu lyxkonsumenters intresse för labbodlade diamanter, något lyxbranschen tidigare skytt som pesten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I LVMH:s stall av lyxvarumärken ingår juvelerare som Tiffany & Co, kända för sina vackra diamanter och smycken.

Naturliga diamanter kommer dock med ett miljömässigt och etiskt tungt bagage, som i allt högre grad strider mot de värderingar som formar unga konsumenters shoppingvanor.

Som kontrast har labbodlade diamantleverantörer försökt framställa sig själva som ett modernt, tekniskt och hållbart alternativ.

LVMH tar steget

Mot den bakgrunden ter det sig naturligt att LVMH nu bestämt sig för att undersöka intresset för dessa stenar, gjorda av människor och inte av planeten jorden.

Juveleraren Fred, som ingår i koncernens stall, visade nyligen upp sina alster för en utvald skara kunder i det absoluta toppskiktet, skriver Reuters.

LVMH
Fred har lagt ner år av tid för att fram den blå färgen på diamanten (Foto: Fred).

Den nya exklusiva serien juveler är designad kring labbskapade diamanter i en ovanlig blå nyans, omgiven av naturliga vita diamanter, menad att frammana havet och återspegla grundarens nautiska rötter.

ANNONS

Senaste nytt

Halsband för 2,5 miljoner

ANNONS

Serien består av halsband, armband och en ring. Ett av halsbanden har en blå labbtillverkad diamant på 0,5 karat, vars färg tog flera år att ta fram, enligt juveleraren.

LVMH
Halsbandet i den nya serien kostar 2,5 miljoner kronor (Foto: Fred).

Det är betydligt billigare med labbodlade diamanter än naturliga, men det är inget som syns i prissättningen av dessa smycken. Halsbandet ovan kostar 255 000 dollar, cirka 2,5 miljoner kronor.

Överger inte naturliga diamanter

Det är dock inte första gången som LVMH ger sig på de syntetiska stenarna.

En av Bernard Arnualts arvingar, Frederic Arnault, vd för klockföretaget Tag Heuer, var den som först beslutade sig för att använda sig av den nya tidens stenar.

För Tiffany & Co verkar dock steget in i den nya världen ligga långt fram i tiden.

Enligt företagets finanschef, Jean-Jacques Guiony, måste det nya greppet “utvärderas noga”.

Vill du läsa mer om klockor och smycken? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs även: Drycken som drar ned LVMH (Dagens PS)

Läs även: Priset på diamanter rasar – här är orsaken (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS