Dagens PS

Så blev leggings en miljardindustri

leggings
Leggings kan användas till mycket, och är en trend som inte ser ut att avta, snarare tvärtom. (Foto: Vuori)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 29 dec. 2023Publicerad: 29 dec. 2023

Den nya trenden är här för att stanna. Generation Z vill ha ett bekvämt plagg som passar många kroppsformer. Leggings förväntas dubbla sin globala omsättning inom bara några år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är slut med mode som bara ska vara snyggt.

Numera måstre våra plagg även vara bekväma att bära, passa till träning, och därigenom ha ett brett funktionsområde som passar olika slags kroppar.

Säg välkommen till leggings – ett plagg som har tagit världen med storm.

Leggings dubblar omsättningen

Nu vill allt fler märken vara med i racet om att hitta nya material, mönster och användningsområden till miljardindustrin. Förra året omsatte den globala leggingsindustrin runt 33 miljarder dollar, och den siffran ser ut att öka med nästan det dubbla till 58 miljarder dollar till 2031, enligt nya beräkningar.

Traditionella sportmärken som Adidas, Puma och Nike var tidigt ute med många modeller och försöker nu hänga med i den snabba utvecklingen, sedan Generation Z vill ha ett mångsidigt plagg.

“Vi vet att leggings är avgörande för en kvinnas garderob”, uppger en talesperson för Nike.

De leggings som tidigare snabbt blev uttvättade har förbytts mot återanvända och högteknologiska material, som många kvinnor är beredda att betala omkring en tusenlapp för.

ANNONS

Senaste nytt

Modehusen hakar på

ANNONS

Prislappen kan dock dra iväg betydligt mer om det rör sig om leggings från de stora modehusen som Prada, Loewe och Moncler – lyxmärken som alla erbjuder leggings i sina nuvarande kollektioner – märken som även de vill hänga med i den nya trenden.

Yoga och wellness har länge varit inne, och leggings finns med i den bilden, men i kampen om konsumenterna gäller det att hela tiden ligga ytterligare ett steg före.

Ett sådant exempel är tyska Hey Honey Yoga som tillverkar sina leggings i vegangodkända material.

“Hey Honey-kunder söker mer än bara aktiva kläder, de vill ha en helhetsupplevelse”, säger Tomma Oeljeschlager som driver märket, till CNN Style.

“Från början har vårt fokus varit att tänja på gränser i denna snabbrörliga industri”.

Läs även:

Fritidskläder och riskkapital i fokus på Stockholmsbörsen – Dagens PS

Lyxkläder stulna i fräck kupp utanför Paris – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS