Häromdagen gick startskottet för Pitti Uomo i Florens, Italien. Världens mest stilfulla mässa för herrmode. Hit vallfärdar varje år horder av modelejon för att göra affärer och visa upp sig.
Pitti Uomo: En catwalk för modemedvetna män
Mest läst i kategorin
Nu börjar årets arbete på riktigt för världens modemänniskor då säsongens modeveckor drar i gång.
Det är nu vi får ett första hum om hur vi ska klä oss under höst- och vintersäsongen 2023 och 2024.
Först ut är Pitti Uomo i Florens. Den viktigaste och mest stilfulla mässan för herrmode i världen.
Hit till Florens reser 30 000 medlemmar ur den internationella herrmodeindustrin två gånger per år för fyra dagars uppvisning i stil och skräddarkonst.
Deras närvaro markerar startskottet för den nya säsongen och fastställer framtida trender.
En lång hantverkstradition
Pitti Uomo grundades 1972. Då med enbart 42 utställare.
I dag tar fler än 1000 utställare plats i Fortezza da Basso, fästningen som familjen Medici lät uppföra för att försvara staden på 1500-talet.
Florens konstnärliga inflytande sträcker sig så långt tillbaka som till renässansen, då den toskanska huvudstaden blev känd för sin produktion av högkvalitativa, specialiserade, handgjorda varor, från invecklade halmkorgar till fint läder.
De starka hantverkstraditionerna fortsatte in på 1900-talet och bidrog till utvecklingen av det florentinska modet.
Staden är även hem för flera starka lyxvarumärken som till exempel Emilio Pucci, Roberto Cavalli, Gucci, Ermanno Scervino och Salvatore Ferragamo.
Senaste nytt
Aristokratiska rötter
Den förste att förutse den globala potentialen för det italienska modet och hantverkstraditionen var Giovanni Battista Giorgini, medlem i en aristokratisk familj från Lucca.
1951 bjöd Giorgini in framstående inköpare från USA som åskådare för vad han ansåg vara den första “High Italian Fashion Show”.
Modevisningarna arrangerades med pompa och ståt i Palazzo Pitti, en gång hem till familjen Medici.
“Made in Italy” blev en internationellt erkänd framgångsstämpel och placerade Florens på kartan som en destination för stil.
Det var här Giorgio Armani genomförde sin första visning och snart var flera starka italienska varumärken som Ermengildo Zegna, och Valentino alla representerade på mässan.
Påfåglarna dyker upp
Det som en gång bara var en branschmässa har i dag förvandlats till något helt annat.
Vid sidan av ryktet som världens viktigaste mässa för herrmode är Pitti Uomo också känt för sin “streetstyle”.
Deltagare och besökare tar med sig sin bästa garderob och en hel del “sprezzatura” till caféerna och piazzorna utanför mässan och i Florens centrum.
Det kryllar av streetstyle-fotografer från hela världen.
Och det dröjer vanligtvis inte länge förrän dessa bilder cirkulerar på sociala medier.
De uppklädda männen har i pressen fått smeknamnet “Pitt’s Peacocks”, det vill säga Pittis påfåglar.
“Påfåglarna” studeras såklart bäst på plats i Florens, men vi som inte är där får hålla tillgodo med diverse konton på Instagram.
Lika utstuderat klädda som för ett antal år sedan verkar majoriteten av besökare dock inte vara.
Vilken eller vilka trender som kommer att slå igenom till hösten är det för oss på redaktionen lite för tidigt att bedöma.
Men en klassisk italiensk stil, gärna skräddad blir förstås aldrig omodern.
Vill du läsa mer om mode, design och livsstil? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Prinsessan Dianas ikoniska klänning under klubban