Den tidigare “quiet luxury”-trenden har hamnat i skymundan när miljardärerna nu vill visa att de har pengar – genom att glänsa i lyx.
Nya trenden bland miljardärerna – glänsa i lyx


Mest läst i kategorin
Det finns egentligen två parallelspår hos USA:s toppskickt.
Ena delen som fortsatt satsar på “quiet luxury”-trenden, där man inte ska skryta inför omvärlden att man faktiskt badar i pengar, utan tillämpar ett avskalat mode som inte sticker i ögonen, utan är mer diskret.
En uppstickare, en ny trend som nu börjar synas på röda mattan är det totalt motsatta – där eliten vill höja på omgivningens ögonbryn.
Miljardärerna vill vara unika
Det handlar om att miljardärerna vill vara unika, de vill skapa en egen individuell stil.
“Det finns två spår i lyxtrenden – en tyst version, och en högljudd version,” säger Chandler Mount, grundare av Affluent Consumer Research Company, till Fortune.
Att ta ut svängarna verkar vara den nya trenden hos världens ultrarika, som Elon Musk – som numera sysslar med politik och har synts med en motorsåg som ett tecken på att han ska kapa USA:s utgifter.
Kaxiga entreprenörer
Andra miljardärer som Jeff Bezos och Mark Zuckerberg har även de låtit sina personligheter genomsyra allt mer av sina verksamheter på sistone, där entreprenörerna vågar låta kaxigheten ta allt mer plats i rampljuset.
USA:s rikaste klick på en procent vill visa upp sig, och då står djärvheten i fokus.
Trenden sprids
Det är en trend som även sprids vidare ut i samhället eftersom många blickar mot världens rikaste personer.
“Tiden är inne, och nästa generation av lyxkonsumenter är här. Konsumentgruppen mellan 18 och 34 år omdefinierar ständigt lyx, eftersom de är de främsta konsumenterna,” säger Chandler Mount vidare.
“De söker mer uttryck i det de bär. De vill att folk ska lära sig något om dem genom deras klädval.”
“Vill ha förändring”
Skiftet syntes tydligt under den senaste New York Fashion Week, där djärvare mönster, lyxiga tyger och pälsdetaljer var del av modevisningarna.
“Vi vill ha något nytt, vi vill ha förändring,” säger modedesignern John Rogers.
“Vi måste få människor att känna sig exalterade över att klä sig igen, att använda kläder som ett verktyg för hopp – även om det bara är för att gå ner på gatan och köpa kaffe.”
Läs även:
Finansministern: “Bra med rika människor i Sverige. Dagens PS
Stealth wealth – därför klär sig rika i årets modetrend. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.