Dagens PS

Nya trenden bland miljardärerna – glänsa i lyx

Elon Musk låter sin personlighet ta allt mer plats, vilket är trenden som syns bland miljardärerna i allmänhet.
Elon Musk låter sin personlighet ta allt mer plats, vilket är trenden som syns bland miljardärerna i allmänhet. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 24 feb. 2025Publicerad: 24 feb. 2025

Den tidigare “quiet luxury”-trenden har hamnat i skymundan när miljardärerna nu vill visa att de har pengar – genom att glänsa i lyx.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns egentligen två parallelspår hos USA:s toppskickt.

Ena delen som fortsatt satsar på “quiet luxury”-trenden, där man inte ska skryta inför omvärlden att man faktiskt badar i pengar, utan tillämpar ett avskalat mode som inte sticker i ögonen, utan är mer diskret.

En uppstickare, en ny trend som nu börjar synas på röda mattan är det totalt motsatta – där eliten vill höja på omgivningens ögonbryn.

Miljardärerna vill vara unika

Det handlar om att miljardärerna vill vara unika, de vill skapa en egen individuell stil.

“Det finns två spår i lyxtrenden – en tyst version, och en högljudd version,” säger Chandler Mount, grundare av Affluent Consumer Research Company, till Fortune.

Att ta ut svängarna verkar vara den nya trenden hos världens ultrarika, som Elon Musk – som numera sysslar med politik och har synts med en motorsåg som ett tecken på att han ska kapa USA:s utgifter.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Kaxiga entreprenörer

Andra miljardärer som Jeff Bezos och Mark Zuckerberg har även de låtit sina personligheter genomsyra allt mer av sina verksamheter på sistone, där entreprenörerna vågar låta kaxigheten ta allt mer plats i rampljuset.

ANNONS

USA:s rikaste klick på en procent vill visa upp sig, och då står djärvheten i fokus.

Trenden sprids

Det är en trend som även sprids vidare ut i samhället eftersom många blickar mot världens rikaste personer.

“Tiden är inne, och nästa generation av lyxkonsumenter är här. Konsumentgruppen mellan 18 och 34 år omdefinierar ständigt lyx, eftersom de är de främsta konsumenterna,” säger Chandler Mount vidare.

“De söker mer uttryck i det de bär. De vill att folk ska lära sig något om dem genom deras klädval.”

“Vill ha förändring”

Skiftet syntes tydligt under den senaste New York Fashion Week, där djärvare mönster, lyxiga tyger och pälsdetaljer var del av modevisningarna.

“Vi vill ha något nytt, vi vill ha förändring,” säger modedesignern John Rogers.

“Vi måste få människor att känna sig exalterade över att klä sig igen, att använda kläder som ett verktyg för hopp – även om det bara är för att gå ner på gatan och köpa kaffe.”

ANNONS

Läs även:

Finansministern: “Bra med rika människor i Sverige. Dagens PS

Stealth wealth – därför klär sig rika i årets modetrend. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS