Nike har fastnat mitt i steget. Nu ska sportskojätten varva upp igen och möta konkurrenterna, bland annat genom ett vd-byte.
Nu vill Nike växla upp igen
Mest läst i kategorin
Nike är segergudinnan i den antika grekiska mytologin. Buren på sina vingar, följer hon dessutom alltid Athena, den strategiska krigföringens gudinna.
Nike har också fått ge namn åt giganten inom sportskor – och just nu är det kanske en kombination av Nikes och Athenas egenskaper sportjätten skulle behöva.
Men Nike, som kämpar mot ökande konkurrens och vad som beskrivs som egna strategiska misstag, får nöja sig med ett vd-byte.
John Donahue går i pension nästa månad och ersätts på vd-stolen av Elliott Hill, med en lång bakgrund inom företaget.
Vd-byte positivt
Beskedet togs emot positivt på börsen. Nikes aktie steg 9 procent på efterbörsen torsdag, behövligt för en aktie som rasat 24 procent hittills i år, rapporterar CNN.
Det är en avmattad marknad och hårdare konkurrens från märken som Hoka och On som naglat fast Nike i en nedåtgående spiral.
Många analytiker och investerare har efterlyst förändringar hos Nike och hoppas nu ha fått det första i den vägen via vd-bytet.
Försäljningen sjunker
Förra kvartalet stod försäljningen still men återförsäljare har indikerat en nedgång på 10 procent innevarande kvartal.
Nike kritiseras för bristen på innovation och nytänkande, inte minst när det gäller sneakers.
Nike har blivit “mer slappa på produktinnovation, särskilt när det gäller löpning, när nya varumärken började få resonans”, menar Brian Nagel, analytiker hos Oppenheimer.
Nagel menar att vd-bytet till Hill “signalerar ett mycket mer betydande engagemang” från Nikes styrelse när det gäller att skapa en vändning.
Vill sälja i egna kanaler
Frågan är samtidigt vad Nike ska göra åt sin distribution. De senaste åren har man försökt minska antalet traditionella återförsäljare, för att flytta säljet till sina egna kanaler, framför allt på nätet.
Nike har hävdat att man kan göra en dubbelt så stor vinst genom att sälja via sina egen webbplats och sina egna fysiska butiker än via partners.
Men förändringen anses ha gjort för abrupt och ha skadat relationerna till Nikes återförsäljare, något som tvingat Nike att ta tillbaka vissa återförsäljare igen.
“Nike tog det för långt och underskattade betydelsen av tredjepartsåterförsäljare”, menar Neil Saunders, analytiker på Globaldata Retail.
Läs mer:
Så ska Nike ta tillbaka Kina. Dagens PS
Löparna överger Nike – konkurrenter springer om. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.