Svenska modeföretag använder sig av feministiska formuleringar men ser mellan fingrarna när det kommer till våld och sexuella trakasserier mot kvinnor i deras fabriker utomlands, enligt en ny granskning.
Miljö- och arbetarskyddsorganisationen Fair Action konstaterar att oönskad beröring, nedsättande ord och chefer som kräver sexuella tjänster i utbyte mot högre lön, är vardagen för många kvinnor i indiska klädfabriker, där flera svenska modebolag har verksamhet, skriver TT.
Modeföretag "blundar för trakasserier mot kvinnor"
Mest läst i kategorin
Den rapport det gäller är en del av underlaget för Fair Actions nya granskning där man undersökt om och hur svenska modeföretag arbetar för att förebygga sexuellt våld och trakasserier i fabriker i länder som Indien, Pakistan och Bangladesh.
Ett av sex
Gina Tricot, Åhléns, Cellbes, Indiska, Nelly och Kappahl är de sex företag som undersökts.
Av dem är Kappahl det enda som nämner könsbaserat våld och sexuella trakasserier i sin riskanalys av mänskliga rättigheter.
”Inte prioriterat”
“Företagen använder sig av feministiska formuleringar om att lyfta och stärka kvinnor. Men efter att ha tittat på hur de hanterar risken för att kvinnor utsätts för trakasserier i fabrikerna så framgår det att man inte har prioriterat den frågan”, säger Maria Sjödin hos Fair Action.
“Vår analys är att de företagen inte gör tillräckligt eftersom det saknas lagstiftning.”
Lagförslag på gång
Ett lagförslag på området behandlas nu inom EU. Dess viktigaste del är att företag ska tvingas ha större koll över hela produktionskedjan och innehåller skrivningar om mänskliga rättigheter.
“För vår del innebär lagstiftning på EU-nivå ett jättesteg i rätt riktning eftersom de huvudsakliga drivkrafterna framför allt handlar om att göra vinst, det står ju i aktiebolagslagen. Därför behövs det tuffare lagar om mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och klimat och miljö. Det går framåt, men inte tillräckligt fort”, säger Maria Sjödin till TT.
Vill du läs mer om kultur, mode och design? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: De fem största modetrenderna 2023
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.