Dagens PS

Minikjolen som orsakade megavinsten

miu miu
Kjolen som startade trenden. (Foto: Miu Miu)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 01 okt. 2024Publicerad: 01 okt. 2024

Prada, ett av världens mest välkända lyxvarumärken, har på senare år överträffat sina konkurrenter och gått emot trenden av avmattning i lyxsektorn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Medan andra stora aktörer som LVMH och Kering rapporterade minskad försäljning, lyckades Prada uppnå en imponerande tillväxt.

En oväntad faktor har spelat en avgörande roll i detta uppsving: Miu Mius virala “micro miniskirt”.

Trots sin lilla storlek har denna trendiga kjol haft en enorm påverkan på moderbolaget Pradas varumärke och försäljning.

Med sitt modiga och lekfulla uttryck har den inte bara förändrat modescenen utan också stärkt Pradas ekonomiska resultat.

Ett viral klädesplagg

Miu Mius micro miniskirt, som syntes första gången under en modevisning 2021, fick snabbt stor uppmärksamhet och blev en stor succé.

Kjolen dök upp på omslagen till stora modetidningar och tog över sociala medier.

Särskilt på plattformar som TikTok, där dess retro, Y2K-inspirerade stuk tilltalade yngre generationer.

Den vågade designen, med sin korta och minimalistiska stil, satte märket i centrum för modevärlden.

ANNONS
miu miu micro miniskirt
Succédesignen har lett till ett överflöd av minikjolar. (Foto: Miu Miu)
ANNONS

Senaste nytt

Miu Miu stärker Prada

Miu Miu alltid stått för modig och banbrytande design.

Men minikjolen har gett märket ett nytt uppsving.

Ökningen av försäljning har varit dramatisk, med en uppgång på 50 procent under 2023 och 86 procent under första halvan av 2024.

Siffror som har hjälpt Prada att överträffa sina konkurrenter, vars nettoomsättning ökade med 14 procent under samma period.

Detta enligt Business Insider.

Smart marknadsföring

Modemärket har helt klar funnit sin plats på marknaden med hjälp av smart marknadsföring och ikoniska kampanjer.

ANNONS

Genom att anknyta till sig kändisar som Sydney Sweeney och Gigi Hadid har de stärkt varumärkets attraktionskraft.

Märkets närvaro på asiatiska marknader har även bidragit till framgången, med satsningar på K-pop-ambassadörer och evenemang i städer som Tokyo och Taipei.

Ett fortsatt uppsving för Prada

Tack vare Miu Mius popularitet och Pradas smarta affärsstrategier har företaget kunnat stå starkt i en tid då många andra lyxvarumärken brottas med utmaningar.

Den ikoniska micro miniskirt kan ta stor ära för detta uppsving, och Prada står nu väl förberett inför framtida tillväxter.

Den lilla kjolen har onekligen lämnat ett stort avtryck, både inom modevärlden och på företagets ekonomiska resultat.

Se även:

Konkurs för Odd Molly – miljonskulder hos Kronofogden. Dagens PS

Modemärket världens rikaste familjer investerar i. Dagens PS

ANNONS

Trendspaning: Höstens hetaste mode. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]