Dagens PS

Maxat för Mumin – rekordförsäljning igen

Mumin
Intresset för Arabias ikoniska Muminserie har aldrig varit större. (Foto: Long Story Short / Benjamin Ilmoni)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 07 mars 2023Publicerad: 07 mars 2023

Nog är det något visst med Mumin, och faktum är att intresset för allas vårt favorittroll aldrig varit större. Särskilt då för de numera ikoniska Muminmuggarna från Arabia, som ökar i omsättning för sjätte året i rad. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är egentligen inget nytt under solen. Ända sedan det finska designvarumärket Arabia lanserade “Moomin by Arabia”, inspirerade av Tove Janssons drömska berättelse om Muminfamiljen, har muggarna med Muminmotiv varit ett självklart samlarobjekt.

Stort andrahandsvärde

En studie från 2022 visar att närmare 36 procent av alla svenskar har en Muminmugg i sitt hem, och att de också gladeligen fortsätter att investera i muminmuggar, både för sin egen och andras räkning.

Som ett resultat av det har muggarnas värde på andrahandsmarknaden eskalerat. Särskilt under de senaste sex åren. Bara under 2022 såldes omkring 14.000 Muminmuggar på marknadsplatsen Tradera, till ett värde av 6,4 miljoner kronor.

Men även nyförsäljningen blomstrar.

Mumin

En framtida klassiker på samlar kan Muminpappan kanske bli? (Foto: Arabia/Fiskars )

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Mumin här för att stanna

Under förra året steg försäljningen av “Moomin by Arabia” på den svenska marknaden med 12 procent, jämfört med föregående år. En ökning för sjätte året i rad, som säger oss att Kaj Francks ikoniska Teema-serie från 1990 är här för att stanna.

Som mest eftertraktade är enligt uppgift karaktärsmuggarna, med “Kärleksmuggen”, “Lilla My” och “Mumintrollet” i topp. Samtliga motiv från “Moomin by Arabias” klassikerkollektion.

ANNONS

Bland de mer nya motiven återfinns “Muminpappan”, en strävsam favorit som även han kan komma att bli en klassiker i sinom tid.

Arabia har sedan 1950-talet har Arabia licens att skapa keramik med Muminmotiv. “Moomin by Arabia” är ett registrerat varumärke och en del av Fiskars Group.

Vill du läsa mer om mode och design? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Relaterade artiklar:

Här är statyn som retar gallfeber på Palm Springs

Martin Bergström: Konstnären som lever för kontrasterna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]