Den andra juli är det exakt 120 år sedan mannen bakom varumärket Lacoste föddes. Här är hans, och hans kläders historia.
Mannen bakom krokodilen som blev ett imperium
Mest läst i kategorin
Kompisarnas mammor handlade på Kiddies.
Ni som också är uppvuxna på stadsdelen Östermalm i Stockholm, minns kanske butiken i hörnet av Kommendörsgatan och Nybrogatan? Butiken där de medvetna och de med plånbok handlade kläder till sina barn.
Hos Kiddies fanns alla varumärken som man “skulle” ha. Härifrån kläddes traktens telningar med snygga trendiga kläder med rätt logotyper på.
Som den där gröna krokodilen.
Den visade på allt som en unge född på 1970-talet skulle ha för att fungera i de fina salongerna. Krokodilen skulle självklart sitta på tröjorna, men gärna också på skor och annat som företaget producerade.
En grön krokodil
Lacoste hette krokodilen. Det var vi alla på det klara med.
De som kunde lite mer, förklarade för oss andra att Lacoste minsann betydde krokodil på franska, och det var därför kläderna hette som de gjorde.
Barns självsäkerhet är underbar.
Och det tog faktiskt många år innan jag synade skolgårdens fakta om krokodilen och slog upp vad Lacoste verkligen betydde.
Senaste nytt
Det kostade
Inte var det krokodil i alla fall.
Men ironiskt sett betydde det “kostnaden”. Och det stämde nog rätt bra för det som mina kamraters föräldrar fick lösa ut Kiddies-påsarna för, innan de kunde bäras hem genom Östermalm.
Men Lacoste i detta sammanhang är faktiskt något så enkelt som efternamnet till en av Frankrikes absolut mest framgångsrika tennisspelare.
René Lacoste hette han. Föddes den andra juli 1904 och började som 15-åring att pröva på tennis.
Inspirationen hade han fått från ett besök i England han gjort tillsammans med sin far. Och där råkat se några gentlemen utöva den ädla racketsporten.
Bra racket-sinne
Den unge Lacoste visade sig snart ha ett mycket gott sinne för tennis.
Redan efter tre års träning 1922, ställde han upp i sitt första Wimbledon, som han förlorade. Men tävlingslusten hade väckts och han skulle snart vara tillbaka.
Året då René Lacoste slog igenom på riktigt var 1925 då han vann både Franska Öppna och Wimbledons singelturneringar.
Efter det rullade karriären på med den ena segern efter den andra. När Lacoste tillsammans med tre landslagskamrater lyckades spela hem Davis Cup-bucklan till Frankrike från USA 1927, visste inte det franska jublet några gränser.
En ny tröja
1929 kom René Lacoste ut på tennis-courten med ett helt nytt plagg på sig. En egendesignad tenniströja som helt stack ut från den dåvarande klädnormen.
Uppmärksamheten för tröjan växte och den påsydda märket på bröstet – en grön krokodil – väckte nyfikenheten hos omgivningen.
Det finns några olika historier om hur den gröna krokodilen föddes.
Den mest berättade är att att René Lacoste hade slagit vad om seger inför en viss match i Davis Cup. Skulle han vinna, så skulle hans motståndare i vadet, köpa honom en speciell väska i krokodilskinn, som han spanat in.
Han vann matchen och även öknamnet “Krokodilen”.
Ett märke föds
Uppmärksamheten kring det nya plagget och den gröna krokodilen, snappades upp av kläd-entreprenören André Gillier, som 1933 startade varumärket Lacoste tillsammans med René.
Resten är historia.
Den gröna krokodilen har sedan dess erövrat världen på mängder av plagg. Men kopplingen till dess ursprung – tennisen – har den aldrig släppt.
Har en krokodil en gång bitit sig fast, så håller den i.
Vill du lära dig mer om denne fantastiske tennis-spelare, gör du det gärna här.
Läs också om oron inför mode-hösten. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.