Dagens PS

Jakten på väskan som dubblar i värde på fem minuter

En äkta Birkin-jägare ger sig inte i första taget.
En äkta Birkin-jägare ger sig inte i första taget. (Foto: Kirsty Wigglesworth/AP)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 24 juni 2024Publicerad: 24 juni 2024

Hermès behöver inte satsa pengar på att marknadsföra sin Birkin-handväska. Modellerna säljer som smör ändå. Så pass mycket att det numera har blivit något av en kost för Birkin-jägarna att komma över sina troféer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att köpa en Birkin i Hermès-butiken är inget som görs i en handvändning.

Det krävs mycket tid, planering och att du först köper en hel del andra Hermès-prylar för tiotusentals, ibland hundratusentals kronor, först.

Birkin-jägare av rätt kaliber

Du måste visa att du har rätt kaliber, att du är en Birkin-jägare som har fått blodad tand efter Hermès exklusiva smak – och därmed kan lägga ner energin och pengarna att komma över handväskan.

Diskussionen bland väskfantaster är samtidigt om det är en bra investering att köpa en Birkin.

Vissa hävdar att det är det, eftersom väskan som standardmodell kostar 11 400 dollar. Du kan sedan gå ut från butiken och sälja väskan vidare till en återförsäljare för mer än det dubbla i cash.

ANNONS

Senaste nytt

Tre gånger priset

Återförsäljaren kan sedan lägga ut dyrgripen på till exempel sociala medier med en prislapp på runt 32 000 dollar.

Vad kostar en väska, som säljer på Instagram för en bra bit över 300 000 kronor, att tillverka undrar du kanske?

ANNONS

Runt tusen dollar, enligt WSJ.

Det är ingen dålig värdeökning vi talar om, så pass bra att Hermès inte behöver tänka på marknadsföring av Birkin, det rullar på ändå när kändisarna lägger ut bilder på hur de lyckats komma över en väska.

Vissa påstår samtidigt att det kanske inte är en så bra investering, trots allt, eftersom du faktiskt måste lägga ner en hel del pengar på andra saker hos Hermès innan du ens kommer på tal att få köpa en väska.

Vill öka mystiken

Det är lett till ett jakten på väskorna leder till mutor av Hermès-anställda, och att konkurrenter som Chanel och Louis Vuitton ökar priserna på sina handväskor.

Även de vill nämligen öka mystiken kring sina exklusiva handväskor – något som Hermès dock forfarande leder – eftersom Birkin-jägarna är beredda att gå genom vått och torrt för att komma över sina troféer.

Läs även:

Digital Birkinväska ger miljonböter – NFT fälls. Dagens PS

Klassiska Birkin från Hermès står pall. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS