Hemstickat har aldrig varit hetare. Efter HUI:s utnämnande av det hemstickade plagget som Årets Julklapp går det i sluttampen av julhandeln att se på försäljningen att intresset för stickning och relaterade tillbehör ökat.
Efter Årets Julklapp: Ökat sug på hemstickat
Mest läst i kategorin
Att HUI:s utnämning av Årets Juklapp brukar ta skruv är sedan gammalt. På Klarna har man tidigare år kunnat se en tydlig “HUI-effekt” på julhandeln.
Senast under 2020 och 2019 då onlineförsäljningen av stormkök och den så kallade mobillådan steg med 688 respektive 3203 procent, bara dagar efter utnämnandet.
Hemstickat en symbol för omtanke
I år blev det som bekant det hemstickade plagget som fick äran att bära titeln. Detta som ett resultat av en orolig omvärld där kriget i Ukraina orsakat stigande inflation och ökade energipriser.
Mitt i allt detta har intresset för hantverk och jordnära produkter ökat, såväl som ett behov av att visa omtanke för andra människor.
Något som det hemstickade plagget för många blivit en symbol för.
“Det är tydligt i såväl Klarnas som Pricerunners data att vi kan se en “HUI-effekt” på e-handeln även i år. Siffrorna visar att många konsumenter börjat såväl prisjämföra som inhandla garn och stickningstillbehör för att hinna skapa årets julklappar,” säger Carl Lindahl, som är konsumentbeteendeexpert på Klarna.
Uppsving för tråd, garn och stoppnålar
En titt på Klarnas Shopping index visar på ett uppsving i försäljningen av garn, rund- och ullnålar, som alla stigit i försäljning.
En stor ökning i försäljning märks även av på produkter som rundstickor och stoppnålar.
Antalet sökningar i kategorin har också ökat, vilket märkts av på PriceRunners data som visar att intresset för ord som “tråd” och “garn” ökat i omfattning.
Vill du läsa mer om trender, mode och kultur? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.