89-årige modekungen Giorgio Armani vill ha full kontroll på sitt imperium, även när han inte finns här längre. Därför har Armani klara riktlinjer för hur de som tar över efter honom ska sköta bolaget.
De kommer få ärva Armanis modeimperium
Mest läst i kategorin
Inget är lämnat till slumpen i Giorgio Armanis liv. Och så ska det fortsätta att vara, även efter hans död, har han bestämt.
Klara riktlinjer inom Armani
Det finns klara instruktioner kring vad som gäller för potentiella IPO:er, fusioner och förvärv. Sådana får dock inte ske förrän minst fem år efter Armanis bortgång. Han grundade märket 1975 tillsammans med sin partner Sergio Galeotti – som dog tio år senare – och Armani har sedan dess drivit bolaget på egen hand.
Planerna kommer mitt i hårda ekonomiska tider där lyx inte är lika inne längre, eftersom även de med mycket pengar håller lite hårdare i sina plånböcker. Märken som Gucci och LVMH känner redan av nedgången, vilken syns i de senaste rapporterna. Samma utveckling har synts på lyxklockmarknaden, både inom nya och secondhand-klockor.
För efterföljare är det enligt modeikonen viktigt att tänka på några saker när de tar över längre fram, där de bör “söka efter en modern, elegant och ostentatisk stil med fokus på detaljer och bärbarhet”.
Sex medlemmar tar över
Eftersom han inte har några egna barn som naturligt hade tagit över, så blir det istället sex medlemmar av styrelsen som får dela upp bolaget mellan sig. Det enligt uppgifter i italienska medier och Reuters.
Medierna rapporterar att märket kommer gå till systern Rosanna, två systerdöttrar, en brorson, Armanis långvariga samarbetspartner Pantaleo Dell’Orco, och en välgörenhetsstiftelse, skriver Fortune.
De sex medlemmarna kommer få aktier i bolaget, och analytiker har redan förutspått att bolaget kommer kunna noteras för minst fem miljarder euro. Förra året omsatte Armani 2,35 miljarder euro, en uppgång med omkring 16 procent från året innan.
Läs även:
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.