LVMH satsar på att öka sin andel av den globala marknaden för lyxklockor genom att introducera en ny klockdivision och en serie nya modeller med ännu högre priser.
Miljarder på spel i ny storsatsning från LVMH
Mest läst i kategorin
Försäljningen av lyxklockor förväntas öka till följd av att den globala förmögenheten växer och Generation Z samt millennials visar ett ökande intresse för högkvalitativa mekaniska klockor.
Läs mer:
Huvudvärk för lyxjätten. Dagens PS
Tio olika klockvarumärken inom LVMH
LVMH har 10 klockmärken inklusive TAG Heuer, Hublot och Zenith, samt mode- och smyckesmärken som Louis Vuitton, Bulgari och Dior.
Tillsammans så rapporterar smyckes-och klockdivisionen inom LVMH en försäljning på 11,8 miljarder USD under 2023, vilket motsvarar en organisk tillväxt på 7%.
Säljer klockor för 11,8 miljarder dollar
Företaget utsåg nyligen Frederic Arnault, 29 år och son till LVMH:s styrelseordförande och VD Bernard Arnault, till VD för LVMH Watches. Under hans ledning förväntas fokus ligga på innovation, teknologi och kreativ design.
LVMH är också öppet för att förvärva fler attraktiva märken vid möjlighet.
Under LVMH:s klockvecka i Miami kommenterade de till CNBC utmaningarna som högre räntor och rädsla för recession medförde under 2023.
Framför allt amerikanska marknaden
Den amerikanska lyxmarknaden anses vara särskilt motståndskraftig, och fokus ligger på att locka till sig “superspenders” och VIP-samlare.
LVMH siktar också på att öka sin närvaro inom den snabbast växande segmentet av lyxklockor: damklockor.
Intresset för lyxiga mekaniska klockor bland kvinnor har ökat, mycket tack vare sociala medier och ett ökat antal modeller designade för kvinnor.
Innovation och mycket högre prislapp
Innovation är avgörande inom den konkurrensutsatta marknaden för lyxklockor, där märken måste ständigt nyskapa med material, komplikationer och design för att behålla och öka sin marknadsandel.
TAG Heuer har gjort stora framsteg med sin Carrera Plasma, som använder laboratorieodlade diamanter, och har en väntelista på över två år för sin Carrera Plasma Diamant d’Avant-Garde Chronograph Tourbillon.
Dyrare och exklusivare upplagor
Många av LVMH:s märken utforskar sin historiska bakgrund för inspiration till nya modeller, medan de också flyttar upp i prisnivåer med dyrare och begränsade upplagor.
Hublot har exempelvis lanserat en begränsad upplaga av en klocka för 250 000 dollar, vilket LVMH förväntar snabbt ska sälja slut.
Läs mer om LVMH:
De snuskigt rika blir bara ännu rikare. Dagens PS
Arnault misstänks tvätta pengar åt rysk oligark. Dagens PS
Arnault vill undvika syskonbråk om arvet till lyximperiet. Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.