Transparens och full insyn är delar av vad den världsberömda rapparen Jay-Z yrkar på när han nu stämmer sin affärspartner Bacardi.
Världsartisten Jay-Z stämmer Bacardi
Bakgrunden till konflikten är spritvarumärket D’Ussé Cognac som Shawn Carter alias Jay-Z, sedan 2011 äger tillsammans med spritjätten Bacardi. Ett samarbete som artisten gått in i med sitt bolag SC Liquor.
D’Ussé ligger bakom de två exklusiva konjakssorterna VSOP, very Superior Old Pale, och XO, Extra Old. Båda framställda av källarmästaren Michel Casavecchia.
Ser över sitt hus
Enligt den stämning som gjorts kräver Jay-Z full insyn i det gemensamma bolaget, vilket innefattar såväl finanser och register som kontroll över de lager där D’Ussé-flaskor och tillbehör förvaras. Detta för att “övervaka uppförandet av verksamhet för att skydda SC:s rättigheter, skriver TMZ.
Som en av världens bäst betalda artister och en uppskattad nettoförmögenhet på 340 miljoner dollar, utgör D’Ussé Cognac en bråkdel av det imperium som Jay-Z i dag står bakom. Likväl är det ett varumärke som ligger artisten mycket varmt om och hjärtat, vilket inte minst avspeglar sig på hans musik.
Besjungen konjak
I “Part II, On the Run” från 2013 lyder en av textraderna “Chucking deuces, chugging D’Ussé”.
Konjaken har även letat sig in på ett hörn av hustrun Beyoncés musikskatt och låten “Drunk in Love” där Jay-Z rappar: “That D’Ussé is the s**t if I do say so myself”, skriver The Drinks Business.
Riktigt bra konjak med andra ord.
Utöver konjak är har Jay-Zs bubbelmärke Armand de Brignac Champagne även ingått avtal med Moët Hennessy, vilket genererat i ytterligare klirr i kassan.
Nu återstår det att se hur stämningen av Bacardi fortlöper. Framförallt om någon ljuv musik kan uppstå ur den konflikten.
Läs även: LVMH lanserar konjak i lyxfodral
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.