Dagens PS

Undersökning – då stör mobilen som allra mest

mobilen
Att sitta och scrolla med mobilen under en middag eller på dejt är ingen bra idé. (Bild: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 08 juni 2022Publicerad: 08 juni 2022

Skärmtid och mobiltelefoner utgör en stor del av våra liv, men det finns faktiskt tillfällen då svenskarna stör sig på andras scrollande. Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag ölvarumärket Eriksberg, en del av Carlsberg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Biobesök, jobbmöten eller måltider tillsammans med andra är alla tillfällen då vi svenskar finner det opassande att plocka fram mobilen. Det visar en ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av ölvarumärket Eriksberg, där det även framgår att en av tre vuxna i dag skulle vilja dra ned på sin skärmtid och vara mer närvarande. Framförallt då unga vuxna i åldersgruppen 20-29.

Den riksomfattande undersökningen visar också att drygt en av tre svenskar stör sig på när personer i deras närhet scrollar på sin mobiltelefon.

Inte populärt på dejt

Som allra mest olämpligt är det enligt undersökningen att använda sin mobil under ett biobesök eller under ett jobbmöte. På en delad tredjeplats kommer också middag hemma med vänner då det inte är okej att hålla på med mobilen, och dejt då man absolut bör låta tekniken vila.

De flesta av svenskarna, närmare 63 procent, väljer av det skälet att sätta mobilen på ljudlöst när de äter middag tillsammans med andra. En majoritet av svenskarna upplever också att det är lätt att låta bli mobilen när man sitter på restaurang eller går bort på middag.

Med det sagt har mobilen ändå en tendens att åka fram under en middag eller på krogen. Det vanligaste skälet till det är att man vill ta bilder eller söka upp något på nätet som det pratas om runt bordet.

“Måltider är tillfällen där vi delar historier eller diskuterar allt mellan himmel och jord. Här har mobiltelefonen fått en intressant roll som uppslagsverk men även fått oss att dokumentera i allt högre utsträckning”, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige som står bakom undersökningen.

Mer närvarande och sociala

Ett annat skäl till att man tar fram mobilen under en måltid är förstås för att svara i telefon eller skicka sms, vilket 25 respektive 17 procent av svenskarna uppger att de gör. Att titta på sociala medier under en middag är däremot inte lika vanligt.

ANNONS

Generellt sett visar undersökningen att människor känner sig mer närvarande och avkopplade när mobilen är avstängd. Resultaten visar också att man blir mer social utan mobil och har lättare att njuta av mat och dryck.

“Att hitta stunder för ökad närvaro, avkoppling och gemenskap ligger varmt om hjärtat hos Eriksberg. Om en avstängd mobil kan bidra med detta så är det helt klart värt att testa, kanske även för de 39 procent som inte anser att en mobilfri stund påverkar deras beteende”, säger Henric Byström.

Undersökningen om svenskarnas mobilvanor bygger på närmare 1 100 intervjuer med personer i åldrarna 20-79 år och är genomförd av Kantar Public på uppdrag av Eriksberg, ett ölvarumärke som bryggs av Carlsberg Sverige.

Läs även: Drick kaffe och lev längre

Läs även: Därför kan vin och te lindra demens

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]