“En en försäljningsmässig och resultatmässig tillbakagång”. Så beskriver den svenska whiskeytillverkaren Mackmyra sitt fjärde kvartal i bolagets resultatrapport.
Tung förlust för Mackmyra
Det sista kvartalet 2022 blev tufft för whiskytillverkaren Mackmyra som tyngdes av ett kraftigt förändrat köpbeteende och minskade sin flaskförsäljning med 3 miljoner kronor, rapporterar Dagens Industri.
Rörelseresultatet landade på -5,2 miljoner kronor, vilket är en minskning med 1,1 miljoner jämfört med föregående år. Resultatet efter skatt nådde i sin tur 7,3 miljoner kronor.
Även det en försämring med 3,4 miljoner, jämfört med året innan.
Marknadsföring, besparing och effektivisering
Nettoomsättning för Mackmyra blev 20,9 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 27,8 miljoner året innan.
Ett tapp som främst visat sig på den svenska försäljningen men även kan härledas till den brittiska marknaden.
Nu är målet enligt Johan Larsson, vd på Mackmyra, att råda bot på framtidspessimismen med riktad marknadsföring, besparing och effektivisering.
Vill du ta del av fler nyheter som rör mat och vin? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Missa inte: Sex vintips som håller dina guilty pleasures vid liv
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.