Produktionen av vin ser ut att rasa i världen till de lägsta nivåerna på över 60 år vid sidan av en minskad konsumtion, uppger CNBC.
Tufft för vin - värsta tappet sedan 1961


Mest läst i kategorin
Konsumenterna har förändrat sina vinvanor drastiskt. Ekologiska och orange viner, alkoholfria alternativ och exklusiva fina viner märker en ökad efterfrågad.
“Jag tror att folk är mycket mer pålästa om vad de dricker. De har bättre utvecklade smaklökar, de lär sig lite mer om komplexa viner, möjligen viner på högre nivå, snarare än att köpa mer av enkla, lägre viner”, säger Tatiana Fokina, vd för Hedonism Wines, till CNBC.
Vinproducenterna tvingas ställa om
Vinindustrin har tvingats anpassa sig till en ny verklighet när konsumtionen av vin sjunkit stadigt under de senaste tre åren.
Ekologiskt vin och exklusivt årsgångsvin går hem i en tid där hälsoaspekten blir allt viktigare, men även klimatfrågor sätter avtryck i vinvanorna.
Även en stigande inflation har påverkat konsumtion av vin, framgår det, och enligt International Organization of Wine and Vines förväntas den globala vinproduktionen under fjolåret ha sjunkit till de lägsta nivåerna sedan 1961.
Frankrike, som är en stor spelare på den internationella vinmarknaden, upplever att produktionen fallit så kraftigt att den “väsentligt” anses ha påverkat den globala vinförsörjningen.
Senaste nytt
“Folk försöker aktivt dricka mindre”
Under 2023 minskade vinkonsumtionen i världen, enligt den amerikanska nyhetskanalen, med 2,6 procent från en redan låg nivå året före.
“Folk försöker aktivt att dricka mindre”, säger Richard Halstead, COO för konsumentforskning på alkoholindustrins forskningsföretag IWSR, till CNBC.
Det slår mest mot öl och vin, konstaterar han, medan starkare alkoholhaltiga drycker som konjak och whisky fortfarande är reserverade för speciella tillfällen.
Vin som vardagsdryck blir allt ovanligare och nu figurerar det mer som en tillfällig njutning, vilket är ett skifte.
“Människor vill ha kontroll, de är mer intresserade av själva produkten, snarare än att det bara är en mekanism för att leverera alkohol”, säger Richard Halstead.
Yngre vägvisare till ett nyktrare liv
De yngre generationerna går i bräschen för trendbrottet som banar väg för viner med låg eller ingen alkoholhalt alls.
Generation Z, de som är födda mellan 1996 och 2012, har välbefinnande som drivkraft i sitt drickande, vilket står i bjärt kontrast till deras föräldrars mer riskfyllda alkoholvanor.
Tidigare nischade områden i vinbranschen går nu starkt framåt till följd av de radikalt förändrade vinvanorna.
Enligt en studie från marknadsundersökningsföretaget Horizon, som CNBC hänvisar till, kommer storleken på marknaden för ekologiskt vin att se en sammansatt årlig tillväxttakt på 10,3 procent mellan 2024 och 2030.
Europa väntas generera de största intäkterna.
Äldre generationer inga föredömen
Forskning i Storbritannien, som refereras i artikeln, visar att de i åldern 20-24 år är hälften så benägna att köpa alkoholhaltiga drycker som de äldre generationerna.
De yngre sätter livsstils- och hälsoval främst. För vinbranschen gäller det att ställa om och flera experter spår en tillväxt framöver förutsatt att de producerar det som efterfrågas: alkoholfria eller svaga viner.
Samma sak gäller för ölbryggerierna om de vill se fortsatta tillväxtsiffror.
Läs också: Äldre dricker mer – yngre mindre Dagens PS
Läs även: Nytt surt slut för champagne-försäljningen Dagens PS
Läs vidare: Äldre vuxna dricker sig fulla oftast av alla News55

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.