En liten sänkning men ändå en sänkning. Under april sjönk matpriserna i Sverige med 0,4 procent. Det är första gången på fyra år som matpriserna går ned.
Även om det är en liten sänkning är den uppseendeväckande, enligt Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen, som ser april-siffrorna som ett trendbrott.
Trendbrottet – nu går matpriserna ner
Mest läst i kategorin
“Sänka priser, det gör man inte i den här branschen. Det är extremt ovanligt”, säger Mazur till TT.
”Väldigt trendbrott”
Matpriserna gick ner med 0,4 procent. Den bredare kategorin ”dagligvaror” minskade med 0,3 procent.
“Det är ett väldigt trendbrott. Priserna har inte sänkts på minst fyra år”, säger Ulf Mazur.
Oväntad nedgång
Matpriskollen undersöker de ordinarie priserna på 44 000 varor hos alla stora kedjor och har under ett år sett hur priserna skjutit i höjden.
De senaste månaderna har man noterat stillastående matpriser, men att priserna nu går ner är oväntat.
“Vi har haft några månader med nollutveckling. Men sänka priser, det gör man inte i den här branschen. Det är extremt ovanligt. Det är inte så branschen fungerar”, säger Ulf Mazur.
Under stort tryck
Men trycket har varit stort på matjättar och leverantörer, samtidigt som den internationella inflationen sett ut att ha nått sin kulmen och energipriserna sjunkit.
I Sverige har mejerivaror och ost blivit 1 procent billigare under april, men än mer har grönsaker (minus 1,3 procent) och frukt och bär (minus 2,1 procent) sjunkit i pris föregående månad.
Kan fortsätta nedåt
Framöver tror Ulf Mazur på fortsatta sjunkande priser, inte minst när färska jordbruksprodukter nu kommer till butikerna.
“Det är klart att prissänkningarna för jordbruksprodukter kan fortsätta, och också sprida sig”, menar Mazur.
Världsmarknadspriserna på jordbruksprodukter har också gått ned under senare tid men det innebär inte med automatik att det slår igenom i konsumentledet.
När priserna steg kraftigt under 2022 säkrade många sina leveranspriser för ett år framåt för att veta vad man hade att räkna med och gardera sig.
Tidigast i höst
Det gör, i många fall, att konsumentpriserna inte kan sjunka förrän i höst – även om dagspriserna på spotmarknaderna går ned redan nu.
Jämfört med tolv månader tillbaka är ökningen av matpriserna nu på nivån 15,3 procent.
Går man tillbaka till januari 2022, när prisökningarna började på allvar, har matpriserna ökat med 21 procent.
Har gjort andra val
Däremot är den faktiska ökningen av vad konsumenterna betalar i butik en helt annan siffra.
Konsumenterna har i hög grad ändrat köpbeteende. Kampanjpriser styr köpen i högre grad, man köper billigare alternativ, kedjornas egna märkesvaror säljer mer och totalt innebär det att den faktiska höjningen på kundkvittot kanske stannar vid hälften av den formella nivån på prishöjningarna.
Läs även: Matpriser: Här är varan som ökat med 121 procent
Läs även: Maffia bakom matfusket som kostar miljarder
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.