Kanske minns du koriandern, som startade som en fluga, för att kort därpå bli ett självklart inslag på den svenska middagstallriken? För att inte tala om surdegstrenden, som även den ser ut att hänga med in i nästa decennium. Inför 2023 kan flera av mattrenderna härledas till vår miljö, såväl som en längtan efter enkelhet och vardagseskapism.
Tre stora mattrender inför 2023
Mest läst i kategorin
I en djungel där kulinariska upplevelser serveras på både höjden och tvären kan det vara svårt att begripa varför vissa mattrender får bäring, medan andra helt faller i glömska.
I detta kommer 2023 knappast utgöra något undantag. En och annan tveksamhet kommer garanterat serveras i både slott och koja för att sedan sakta tyna bort i skafferiet.
Med det sagt finns det redan nu indikationer på vad som kan komma att bli de stora mattrenderna 2023.
Bakom en av dessa prognoser står Kim Severson på The New York Times som utifrån dussintals intervjuer och rapporter sammanställt en lista över mat- och dryckestrenderna inför det kommande året. Tre av dessa blivande matsnackisar tar du del av här.
1. En insats för planeten
Glöm hållbarhet. Inför 2023 är det förnyelse i alla dess former som står på agendan. Det betyder att det inte längre är tillräckligt att välja hållbara livsmedel. Som konsument och producent väntas du även ta aktivt ansvar för planeten.
Detta med hjälp av exempelvis koldioxidreducerande jordbruk och strängare policys, både när det kommer till djurskydd och de människor som odlar och tar fram livsmedel.
En förändring som även kommer att avspegla sig i restaurangköken där allt fler kockar väntas välja klimatvänliga ingredienser. Liknande förändringar väntas även ske inom alkoholindustrin som väntas ekoanpassa sina produkter i större utsträckning.
Sammantaget speglar trenden en vilja att inte bara göra saker rätt, utan faktiskt göra skillnad, skriver The New York Times.
Senaste nytt
2. Sparsamhet i alla led
Sparsamhet är en dygd, men kanske inte något gemene man hittills skyltat öppet med. Andra bullar blir det framöver. Sedan krig, inflation och rädsla för klimatförändringar blivit en del av vår vardag behöver vi inte längre skämmas över vare sig rabattkuponger eller spartips.
I och med detta är såväl monetära som miljömässiga lifehacks tillsammans med energibesparande tips i köket att vänta på sociala medier. Hit hör även en ökad förståelse för att konsumera mindre och ett mer begränsat utbud på restaurangmenyerna.
Som prismedvetna konsumenter väntas vi även ställa högre krav på de produkter vi faktiskt köper, deras livslängd och flexibilitet, vare sig det gäller faktiska livsmedel eller microugnen vi värmer upp dem i.
3. Längtan till rymden
Rymden är en källa till ständig fascination som ända sedan Apollo-eran fått människor att vurma för frystorkat. En trend som även ser ut att hålla i sig inför 2023 då det mesta som har med rymden att göra väntas göra succé.
Skälet till detta är att ett liv i rymden inger hopp, när det på jorden lämnar en del att önska.
Tidigare i år har Dagens PS kunnat rapportera om rymdanspassat bubbel, men även dryckesjättar om Coca-Cola kostar på sig en flirt med rymden via sin omtalade dryck Starlight.
Trenden väntas även generera i ett ökat intresse för grödor som kan växa i stressade miljöer, både på och utanför moder jord, skriver The New York Times.
Vill du ta del av fler krog- och dryckestester? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Här är bäst Champagne i alla tester
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.