Dagens PS

Systembolaget lanserar unik märkning för hållbara val

Hållbara val
Systembolagets nya märkning "Hållbart val" ska göra det enklare för kunderna att välja rätt. (Bild: Systembolaget)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 31 mars 2022Publicerad: 31 mars 2022

Att göra hållbara val i vinhyllan kan vara knepigt. Av det skälet lanserar Systembolaget “Hållbart val” – en ny märkning som tydligt visar vilka drycker som gynnar miljö, klimat och arbetsvillkor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Mat & Vin

VIDEO: Billigaste vin hittas på Arlanda

10 nov. 2024

Att intresset för att göra hållbara val på vinhyllan är stort men svårt visar en Norstat-undersökning som gjorts på uppdrag av Systembolaget. Främst eftersom det inte framgår vilka alkoholhaltiga drycker som faktiskt är hållbara. Något som 38 procent av de tillfrågade konsumenterna anger som en anledning till att de inte väljer hållbart.

Helhetsgrepp på hållbarhetsfrågan

Nu lanserar Systembolaget “Hållbart val “ en unik märkning som gör det lätt för konsumenterna att välja “rätt” där man tar ett helhetsgrepp på hållbarhetsfrågan.

“Vi vill att det ska vara naturligt att göra ett hållbart val när det gäller miljö, klimat och arbetsvillkor. Därför behöver det bli enklare”, säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget i ett pressmeddelande.

För dig som kund innebär det att artiklarna presenteras på sin vanliga hylla, men med en tydligare märkning än tidigare.

Arbetsvillkor och miljö

Enligt de kriterier som satts upp för märkningen behöver samtliga drycker under “Hållbart val” kunna styrka sin odling och produktion med en ekocertifiering eller liknande. De behöver även stå bakom en förpackning med ett lägre klimatavtryck än en traditionell glasflaska, och kunna svara upp till de arbetsvillkor inom odling och produktion som Systembolaget kräver.

Systembolaget har satt upp hållbarhetsmål för 2023 och 2030 inom områdena klimat och miljö, människa, samhälle och affär där de fokuserar främst på fokuserar på sortiment och kundupplevelse inom den egna verksamheten.

“Tillsammans med våra kunder och leverantörer kan vi förändra dryckesbranschen. Vi hoppas att om några år ska de flesta säga att det är lättare att göra ett hållbart val på Systembolaget” säger Ulf Sjödin.

ANNONS

Läs även: #svenskdryck: Nya taggen för svenska drycker

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS