Försäljningen av alkohol ökade med 13 procent under 2020 – den största ökningen på 2000-talet. Mest ökade spritdrycker, upp 20,6 procent.
Svenskarna köper mer alkohol – sprit upp 20 procent
Mest läst i kategorin
Försäljningen av livsmedel ökade rejält i Sverige under 2020, enligt ny statistik från Statistiska centralbyrån (SCB). Den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgick till 325 miljarder kronor – en ökning på 20 miljoner, motsvarande 6,6 procent, skriver SCB.
“Det är den högsta uppgången mellan två år som vi sett under hela 2000-talet. Den beror på att volymen av sålda livsmedel och drycker ökade med 4,6 procent samtidigt som priserna steg med 1,9 procent”, säger Daniel Wester, statistiker på SCB i ett pressmeddelande.
Alkohol ökade mest
Samtliga varugrupper utom kaffe, te och choklad ökade. Mest ökade försäljningen av alkohol, som ökade 13 procent jämfört med 2019. Mest ökade spritdrycker som steg 20,8 procent. Öl och vin ökade med 12,9 respektive 10,5 procent.
“Ökningen förklaras främst av ökad konsumtion. Priserna steg med 1,2 procent under förra året, medan den sålda volymen steg med 11,7 procent”, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.
Pandemin har förändrat mönster
Det är dock inte nödvändigtvis så att svenskarna druckit mer alkohol – den ökande försäljningen hos Systembolaget kan bero på att andra möjligheter att konsumera alkohol begränsats under pandemin.
“I vanliga fall ger statistiken om alkoholförsäljningen inte hela bilden av den faktiska förbrukningen av alkohol i Sverige eftersom en betydande andel köps utanför Systembolaget, via gränshandel och illegal handel. Men under pandemin antas de köpen ha minskat radikalt. Konsumtionen lär ju även ha påverkats av att restaurangernas öppettider begränsades, vilket även kan ha bidragit till att försäljningen av livsmedel ökade”, säger Daniel Wester på Statistiska centralbyrån.
Läs även: Experter hissar aktie för Corona-ölen
Fakta: Livsmedelsförsäljningen 2020
▪ Livsmedel och drycker totalt: 325 miljarder kronor (+ 20 miljarder/6,6 procent från 2019)
▪ Alkoholfria drycker: 29 miljarder kronor (+ 0 miljarder kronor/0,5 procent)
▪ Mineralvatten, läskedrycker och juicer: 20,5 miljarder kronor (+ 0,2 miljarder kronor/1,2 procent)
▪ Sötsaker: 34,9 miljarder kronor (+ 0,4 miljarder kronor/1,1 procent)
▪ Frukt: 22,1 miljarder kronor (+ 1,6 miljard kronor/7,8 procent)
▪ Grönsaker: 31,5 miljarder kronor (+ 2,0 miljarder kronor/7,0 procent)
▪ Alkoholhaltiga drycker: 49,1miljarder kronor (+ 5,6 miljarder kronor/13,0 procent)
Källa: SCB.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.