Den alkoholfria dryckesmarknaden går en ljus framtid till mötes, med en konsumtion som väntas stiga med så mycket som en tredjedel till 2026.
Stadig uppgång för alkoholfria drycker
Mest läst i kategorin
Drycker med låg alkoholhalt eller ingen alkohol alls fortsätter att locka konsumenter världen över. Det framgår av en studie publicerad i IWSR Drinks Market Analysis, skriver The Drinks Business.
Enligt den sammanställningen har alkoholfria produkter som till exempel öl, cider, vin och färdigblandade drinkar ökat med 7 procent på tio stora globala marknader under det senaste året.
Alkoholfria dryck värd 113 miljarder
Undersökningen visar även att marknadsvärdet för produkter med låg eller ingen alkoholhalt överstigit 11 miljarder dollar i år, motsvarande 113 miljarder kronor under 2022. Den siffran kan ställas mot 8 miljarder dollar under 2018.
En utveckling som borgar för att intresset för den alkoholfria kategorin kommer att fortsätta växa under de kommande fyra åren med så mycket som en tredjedel.
Som störst är intresset för de alkoholfria dryckerna i Tyskland, följt av Japan, Spanien, USA och Storbritannien. Sannolikt är även att marknader som Australien, Kanada och USA kommer att uppleva en mer dynamisk tillväxt inom kategorin framöver, skriver The Drinks Business.
Vill du läsa mer om mat, vin och krogar? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.