Dagens PS

Spritjätten satsar på världens största marknad

Pernod Ricard ökar snabbt i Indien.
Pernod Ricard ökar snabbt i Indien. (Foto: Pernod Ricard)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 20 sep. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

Indien är med världens största befolkning en marknad som de flesta bolag vill lägga beslag på. Och det är precis vad spritjätten Pernod Ricard gör.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Världens andra största vin- och spritproducent Pernod Ricard har märken som Absolut, Chivas Regal och Jameson i bagaget.

Lägger beslag på Indien

För att bli bäst i klassen krävs att man ständigt utvecklas, och i jakten på nya marknader är Indien, med världens största befolkning som fortfarande ökar, inte fy skam.

Det går som tåget för Pernod Ricard i Indien.

I rena siffror handlar det om en dryg sexprocentig ökning i nettoomsättning för räkenskapsåret 2024.

Indier gillar framför allt irländsk whiskey som Jameson och skotsk whisky som Glenlivet där de två märkena numera ser Indien som sin andra största marknad, berättar The drinks business.

Genomslag för spritjätten

Att öka så mycket i Indien är ett stort genomslag för ett bolag som Pernod Ricard menar bolagets Indien-chef Jean Touboul.

“Indien är en stor tillväxtmotor för företaget, och detta har bekräftats år efter år”, säger han.

ANNONS

Törsten efter whisky har även gjort att Pernod Ricard tillverkar indisk whisky genom märken som Royal Stag, Imperial Blue och Blender’s Pride.

Dessa ska nu exporteras i ännu större utsträckning till världen – där fokus ligger på den Indiska diasporan.

Läs även:

Pernod Ricard vänder igen: Stoppar Rysslandsexport. Dagens PS

Absolut Vodka i nytt samarbete med läskjätten. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS