Dagens PS

Så ville vi ha det på restaurang under 2023

restaurang
Personlig service blev åter trendigt bland restauranger som ratade digitala lösningar för mer mellanmänsklig kontakt. (Foto: TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 13 dec. 2023Publicerad: 15 dec. 2023

Större gästfrihet, mer närproducerat och mat som framställs på ett etiskt och hållbart sätt – här är årets trender i restaurangvärlden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Mat & Vin

VIDEO: Billigaste vin hittas på Arlanda

10 nov. 2024

2023 blev året då restaurangerna fick tillbaka fotfästet efter de svåra covidpandemiåren.

Trots att många suttit hemma har det hunnit hända mycket i restaurangvärlden. Här är sex stora trender som präglade restaurangåret 2023 i USA, enligt Wall Street Journal.

Uppsving för indisk mat

Indisk mat blir allt mer populärt i USA och kunderna söker sig inte bara till brittiskinfluerade tikka masala-rätter.

Matälskarna vill uppleva äkta kryddighet och nya smaker och flockas till Indiens rika mångfald av regionala och autentiska rätter.

Ingredienser som gurkmeja och ghee har också blivit populära.

ANNONS

Senaste nytt

Klassisk gästfrihet

Efter pandemin har restaurangerna börjat återvända till mer traditionell gästfrihet.

Digitala menyer har bytts ut mot fysiska, stora och vackra sådana.

ANNONS

Nu välkomnas och leds gästerna till sina bord av riktiga människor, i stället för skyltar som ber dem att själva hitta en plats.

Läs mer: Mobilstrulet som saltade krognotan – Dagens PS

Kulturell ärlighet

Fler restauranger anammar en attityd av att inte “ursäkta sig” för sin kultur.

I stället bygger man sina menyer och utrymmen med sina egna kulturella samhällen i åtanke, snarare än att försöka tillfredsställa en bredare – och oftast västerländsk – publik.

På så vis bevaras matkulturer samtidigt som mer äventyrliga gäster belönas med autentiska kulinariska upplevelser.

Pop-up-restauranger

Många kockar har börjat organisera pop-up-evenemang, där unika matupplevelser erbjuds under en begränsad tid.

Kockarna kan därmed bygga upp sitt varumärke samt hitta sin röst och gemenskap innan de investerar i en permanent restauranglokal.

ANNONS
restaurang
Konsumenterna kan tänka sig att betala mer för lyxig choklad – om det betyder att den har producerats på ett miljövänligt sätt. (Foto: TT)

Ingredienser med historia

Det finns en ökad medvetenhet kring hållbarhet och minskat avfall i restaurangbranschen.

Restauranger har inlett fler samarbeten med lokala bönder och producenter, vilket gör att varje ingrediens får en historia som en del av ett större sammanhang.

Bitterljuva efterrätter

Konsumenter, särskilt yngre sådana, söker i större mängd efter etiskt och hållbart framställd choklad.

Konditorier och chokladtillverkare fokuserar därför mer på de etiska aspekterna av livsmedelsproduktionen – inklusive källan till ingredienser.

På så vis är man beredd att betala ett högre pris för lyxvaror, så länge som de framställs på ett miljömässigt hållbart och socialt ansvarsfullt sätt.

Läs mer: Topplista: Göteborgs bästa hamburgare 2023 – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS