Hur ofta händer det att du köper vin för att etiketten ser trevlig eller färggrann ut? Förmodligen ganska ofta. Och du är inte ensam. Faktum är att de flesta konsumenter gör sitt urval baserat på etikettens utseende.
Så viktig är etiketten när vi väljer vin
Villfarelsen att människor överlag skulle välja vin utifrån gedigna kunskaper kan härmed dementeras.
En ny undersökning som gjorts av vinmarknaden Vivino visar nämligen att vi som konsumenter fattar våra köpbeslut baserat på etikettens utformning, skriver The Drinks Business.
Tips! Svårt att tyda det som står på etiketten? Ta gärna del av en genomgång här!
Fyra av fem utgår från etiketten
Av de 1800 vindrickande försökspersoner som tillfrågats erkänner fyra av fem utan omsvep att de gått på flaskans eller etikettens utseende när de köpt vin.
Resultat som talar för att aspekter som färg, form och design har stor betydelse när det kommer till att fresta konsumenter att testa nya viner.
Som ett led i det kommer The Global Wine Masters nästa år att utöver vinet, börja belöna vinmakare för design och förpackning. Ett initiativ som Paul Jones, vinansvarig på Vivino välkomnar.
Visar att vi är mänskliga
“Med så många vindrickare som erkänner att de litar på hur en flaska eller etikett ser ut, är det tydligt att en väldesignad etikett kan ha stor inverkan på hur vi köper vin. Iögonfallande design används av varumärken inom många branscher för att fånga uppmärksamheten”, säger han till The Drinks Business.
Jones menar också att resultaten visar på att vi som konsumenter är mänskliga.
Detta eftersom variationen och utbudet på vinmarknaden i dag är så pass stort att vi ibland måste chansa och gå efter etiketten när vi stöter på nya viner.
Vill du läsa mer om mat och vin? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.