Det är lätt att misströsta när matpriserna fortsätter att stiga. Men goda råd behöver faktiskt inte vara dyra. Här tipsar Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen, om hur du sparar slantar och ändå fyller matkassen.
Så sparar du pengar och fyller matkassen – 3 experttips
Under senaste månaderna har priserna på livsmedel präglat nyhetsrapporteringen, sedan prislappen på några av de vanligaste basvarorna skjutit i höjden. Mycket talar också för att priserna kommer att fortsätta stiga fram till årsskiftet.
Detta enligt Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen, som samtidigt säger att mycket kan vinnas om du som konsument ser över dina inköp noggrant och tänker efter – innan du besöker mataffären.
Inte minst när det kommer till erbjudanden och extrapriser som kan framstå som attraktiva vid en första anblick.
“När du är i butiken då ska du faktiskt kolla på om de här erbjudandena är riktigt bra”, säger han till TV4.
Mazur syftar då på multiköp av typen som lockar konsumenter att köpa mer än de initialt tänkt.
Han tycker också att det är viktigt att lägga lite tid som konsument på att jämföra priser mellan butiker, då det inte sällan kan göra ganska stor skillnad.
Handla aldrig hungrig
Mazur vill även slå ett slag för att handla efter säsong. Hit hör rotfrukter som just nu kan köpas för en relativt billig slant. De är dessutom fullproppade med näringsämnen och har en bra hållbarhet, vilket gör att de med fördel kan lagras i kylskåpet.
En slitet, men icke desto mindre väl fungerande tips är förstås också att undvika att besöka mataffären när du är hungrig, eftersom det i nio fall av tio genererar i en mycket dyrare matkasse. Kanske också några extrakilon.
Senaste nytt
Tre tips som räddar matkassen
1. Köp inte mer än du behöver
2. Handla råvaror i säsong
3. Jämför priser
Läs även: Sparandet och konsumtionen rasar – ”dyster konjunktursignal”
Läs även: Mot alla odds – nu backar dryckesbranschen
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.