Ett hem som doftar vitlök, rödbetor, tomat eller pastavatten? Absolut. I pandemins sena fotspår trendar luktljus och luftfräschörer med doft av olika maträtter. Eller av farmor.
Så kan ditt hem lukta pastavatten – eller rödbetor
Mest läst i kategorin
Det är spanska Tapas Magazine som skriver om denna nya foodie-trend.
Aromer av mat som tomat, vitlök, croissant, mormors mat eller pastavatten ökar i försäljning och gör det med imponerande siffror.
Flera varumärken satsar på hemdofter – via doftljus eller luftuppfräschare – på aromer som frammanar maträtter av valfritt slag.
I USA har denna trend växt i spåren av pandemin då många köpte matdoftande ljus och dofter för att öka mysfaktorn i hemmet.
Ökade starkt
Dofter som pizza, croissanter eller glass fick försäljningen av exklusiva doftljus att öka med 51 procent från 2019 till 2020 och att i nästa årscykel öka med ytterligare 21 procent, enligt en NDP-studie.
Stora spelare som Zara Home hakar på trenden som inkluderar så specifika dofter som tomat och rödbetor.
Loewe Perfumes lanserade för övrigt nyligen aromer av tomblad, rödbetor, gurka, oregano eller marijuana som attraktioner för hemmet.
Senaste nytt
Doften av farmor?
Ett annat varumärke är Govalis som säljer ljus under titeln ”Grandma’s Kitchen – med toner som smör, vaniljsås, kryddnejlika, kanel, kex eller vanilj.
Overrose erbjuder en bagerilinje där dofterna är pain au chocolat, croissant, kanelrulle, pistaschmacaron med mera.
Naturligtvis tar olika företag även denna trend till sig som verktyg för så kallad doftmarknadsföring.
Dejavu Brands satsat på denna typ av säljstöd och erbjuder tjänster som doft i utrymmen, parfymrådgivning och vänder sig till hotell, restauranger, butiker som använder luktsinnet för att få kontakt med kunderna baserat på ett doftminne.
Kan minnas 10 000
Grunden är det vetenskapliga faktum att hjärnan kan komma ihåg cirka 35 procent av de dofter den uppfatta och behålla cirka 10 000 dofter i sitt ”arkiv”.
Att då använda denna aspekt till att via luktmarknadsföring locka fram känslor är attraktivt.
”Inom luktmarknadsföring talar vi om en avsevärd ökning av kundlojalitet. Att lukta på sådana aptitretande doftnoter genererar en köplust och ett omedelbart behov. Procentandelen av försäljningen varierar mycket beroende på typ av verksamhet. Vissa kunder har sett en försäljningsökning på 50 procent sedan tjänsten introducerades”, hävdar Beatriz Acosta som är marknadschef för Dejavu Brands.
Mest populära
Mest populära dofter i detta sammanhang?
Så här långt brioche, choklad, kaka, vanilj, citronmuffins, tomat och grill.
Snabbmatskedjorna hakar på. Du kan redan köpa sex ljus som var och en doftar som en av ingredienserna i en Quarter Pounder – och KFC har lanserat såväl ett ljus med doften av stekt mat som ett med doften av sin Gravy-sås.
Och den ännu inte övertygade om tyngden i denna trendspaning kan läsa Delish som skriver om D.S. & Durgas Pasta Water-ljus.
Ja. En doft av saltvatten och vete, följaktligen, men med uppsidan att ”riktigt pastavatten är en tyst inkluderande doft”, enligt tillverkaren.
Smakar det så…
Det kan behövas.
Prislappen är på 70 dollar för ljuset i fråga och för den som vill räkna ut om det är värt sin vikt i guld eller annan valör kan vi upplysa att vikten på ljuset är strax under två hekto.
Då har det dock ”toner av saltvatten och hjärtnoter av mannagrynsvete” och är ”ett ljus fullt av svagt umamidjup som ångar ur magiska pastagrytor”.
Läs även: Sju lyxiga doftljus för hemmet i höst
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.