Rosévin är det som gäller just nu. I alla fall att döma av vågen av nya roséviner som lanseras över hela världen med kändisar som avsändare. Nu hakar även svenska kändisprofiler på trenden.
Rosétrenden: kändisprofiler lanserar eget märke
Tidigare har bland andra Sarah Jessica Parker, Post Malone, Brad Pitt, Angelina Jolie, Jon Bon Jovi, Kylie Minogue och Sting lanserat sina egna roséviner. Nu följer systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman den internationella rosétrenden, och lanserar påpassligt sitt eget märke Golden Year på hemmaplan.
Hannah och Amanda är välkända profiler efter framgångarna med Fredagspodden. De står även bakom flera andra av Sveriges största poddar, och leder mediehuset Perfect Day. Tillsammans med vinimportören Urban Wines satsar duon nu på ett rosévin från sydvästra Frankrike.
– Det är en vinstil vi uppskattar väldigt mycket och vi är riktigt stolta över resultatet. Vi har provat igenom en herrans massa olika vinstilar och olika komponenter för att hitta ”vårt vin”. Till slut så landade vi i en blandning av de två klassiska druvorna Syrah och Grenache. Därtill kommer vinet från den senaste skörden så det är riktigt ungt och friskt, säger Hannah Widell.
Namnet Golden Year var ganska givet: dels för att systrarna givit ut en bok med titeln The Golden Year, dels för att många hoppas på 2021 som ett gyllene år efter förra årets alla utmaningar.
Vinet kostar 99:- och Dagens PS recenserar vinet här.
Läs mer: Nu blir Prosecco rosa
Gedigen vinkunskap efter många år i branschen som vinagent och vinimportör.
Gedigen vinkunskap efter många år i branschen som vinagent och vinimportör.