När inflationen rusar och den amerikanska vinindustrin rustar för lågkonjunktur finns det fortfarande en gnutta hopp som 60-plussarna står för, enligt en färsk rapport. Den yngre generationen dricker allt mindre vin, vilket bekymrar vinindustrin.
Rapport: Unga dricker mindre – äldre dricker mer
Mest läst i kategorin
Det handlar om så kallade boomers, alltså personer födda mellan 1946 till 1964. En äldre generation som tycks vara de enda som just nu sitter lugnt i båten och dricker mer vin än tidigare.
Det visar en rapport som årligen tas fram av Silicon Valley Bank, där det även framgår att samma konsumentgrupp dricker mer premiumviner.
Vinbranschen väl rustad
Så har också utvecklingen sett ut under de senaste 25 åren, där samma åldersgrupp stått för stora delar av tillväxten bland stilla viner, och fortsätter att dominera segmentet, skriver The Drinks Business.
Rapporten som bygger på omfattande branschundersökningar och skrivits av Rob McMillan, grundare av bankens vindivision, har även lyckats ringa in de med- och motgångar som den amerikanska vinindustrin står inför.
På pluskontot lyfter McMillan fram att branschen trots en förestående lågkonjunktur faktiskt aldrig varit mer förberedda. Något som delvis kan härledas till det teknikstöd som i dag finns och kan backa upp branschen.
Hög efterfrågan på premiumvin
Ur ett ekonomiskt perspektiv sitter de typiska konsumenterna av premiumviner just nu på ett bra kapital efter pandemin och är åter sugna på att konsumera.
En titt på branschen i stort visar också att det fortfarande finns köpare och säljare för såväl fusioner som förvärv av exempelvis vingårdar. Som tillägg till det fortsätter den amerikanska vingemenskapen att växa, skriver The Drinks Business.
Yngre personer dricker mindre vin
Bland de mer negativa aspekterna återfinns enligt rapporten den yngre målgruppen, som till skillnad från äldre vinkonsumenter dricker mindre. En bekymrande utveckling för vinbranschen eftersom millennials en dag ska ta över stafettpinnen från 60-plussarna.
Ett annat uppenbart orosmoln är produktionskostnaderna, som lär fortsätta stiga och bristen på arbetskraft därtill som riskerar att urholka vinstmarginalerna. En kombination som sammantaget påverkar tillväxten.
Sist men inte minst fortsätter klimatet att fortsätta vinmakare världen över, vilket knappast kommer att mattas av.
Vill du läsa mer om mat och vin? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Nytt Champagne-rekord – så hög är försäljningen
Läs även: Årets matbluff 2022: Här är finalisterna
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.