Dagens PS

Rappare i blåsväder efter kritiserad PR-kampanj

rappare
Rapparen Snoop Dogg borde veta bättre än att marknadsföra vin under Black History Month. (Foto: TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 27 feb. 2023Publicerad: 27 feb. 2023

Vinreklam är inte förenligt med Black History Month. Något som den världsberömde rapparen kanske borde ha tänkt på innan han marknadsförde sitt vin under det årliga evenemanget. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt handlar om den kände rapparen Snoop Dogg som befinner sig i en kritikstorm efter att ha marknadsfört sitt vinmärke “19 Crimes” under Black History Month.

Ett evenemang som syftar till att uppmärksamma afroamerikansk historia och kända medborgarrättskämpar som Rosa Parks, Martin Luther King och Malcolm X.

Ska inte handla om vin

Det var under Black History Month som kunder till den amerikanska detaljhandelskedjan Kroger på Peachtree Parkway i Georgia, USA, möttes av stora reklamskyltar och mousserande vin signerat rapparen och numera vinmakaren Snoop Dogg.

Enligt uppgift ska vinerna även ha placerats nära en anslagstavla där fraser som “Dream Like Martin” och “Say it loud” florerade, skriver The Drinks Business.

Ett mindre uppskattat kommersiellt grepp, som kom att möta stark kritik från bland andra medborgarrättsorganisationen The National Association for the Advancement of Colored People, NAACP.

Framförallt sedan Black History Month inte bör utnyttjas för kommersiella syften. Än mindre handla om vin.

Kort därpå drog ansvariga på Kroger snabbt tillbaka rapparens kampanj och bad sina kunder om ursäkt. Vad Snoop Dogg och teamet bakom 19 Crimes har att säga om saken är i skrivande stund oklart.

Vill du läsa mer om mat och vin? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Relaterade artiklar:

Bacardi köper ut Jay-Z efter seglivad konjakstvist

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS