Vinreklam är inte förenligt med Black History Month. Något som den världsberömde rapparen kanske borde ha tänkt på innan han marknadsförde sitt vin under det årliga evenemanget.
Rappare i blåsväder efter kritiserad PR-kampanj
Mest läst i kategorin
Allt handlar om den kände rapparen Snoop Dogg som befinner sig i en kritikstorm efter att ha marknadsfört sitt vinmärke “19 Crimes” under Black History Month.
Ett evenemang som syftar till att uppmärksamma afroamerikansk historia och kända medborgarrättskämpar som Rosa Parks, Martin Luther King och Malcolm X.
Ska inte handla om vin
Det var under Black History Month som kunder till den amerikanska detaljhandelskedjan Kroger på Peachtree Parkway i Georgia, USA, möttes av stora reklamskyltar och mousserande vin signerat rapparen och numera vinmakaren Snoop Dogg.
Enligt uppgift ska vinerna även ha placerats nära en anslagstavla där fraser som “Dream Like Martin” och “Say it loud” florerade, skriver The Drinks Business.
Ett mindre uppskattat kommersiellt grepp, som kom att möta stark kritik från bland andra medborgarrättsorganisationen The National Association for the Advancement of Colored People, NAACP.
Framförallt sedan Black History Month inte bör utnyttjas för kommersiella syften. Än mindre handla om vin.
Kort därpå drog ansvariga på Kroger snabbt tillbaka rapparens kampanj och bad sina kunder om ursäkt. Vad Snoop Dogg och teamet bakom 19 Crimes har att säga om saken är i skrivande stund oklart.
Vill du läsa mer om mat och vin? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Relaterade artiklar:
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.