Kaffetillverkaren Gevalia skapade nyligen stor uppståndelse i media när man kastades ut från Icas sortiment efter att man minskat paketens storlek. Ica menade att det internationella bolaget JDE, som äger Gevalia, höjt priset och dessutom minskat innehållet. Kaffetillverkaren själv kallade det för en ”branschanpassning” och hänvisade till konkurrenter som gjort samma sak.
Priserna höjs i smyg – så luras du av matjättarna
Mest läst i kategorin
Men Gevalias fall är bara ett av många exempel på tillverkarnas fifflande, skriver Dina Pengar. Sajten listar flera ”klassiska knep” som används för att höja priserna i smyg, utöver ovanstående.
Det första handlar om att exempelvis chipsförpackningar kan göras större än själva innehållet och därför uppfattas som att innehålla mer. Ett annat är att minska exempelvis andelen äkta frukt eller kött i en produkt utan belysa det, medan ett tredje och sista är att göra produkten mindre än tidigare utan att det märks. Exempelvis kan toalettpapper göras kortare eller rullen ”fluffas till”, skriver sajten som samtidigt påpekar att det i Sverige råder fri prissättning vilket gör att en handlare kan sätta vilket pris den vill eller ändra priset utan att upplysa om det.
”Det gör ju att man som konsument måste vara lite av en detektiv /…/ Det ska vara ärliga tag. Det ska vara enkelt för konsumenterna att jämföra. För de är stressade och ska göra många saker på kort tid”, säger generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, Jan Bertoft, till Dina Pengar.
MISSA INTE: Betalar för mycket skatt – ”lurar” staten på pengar >