Att marknadsföra pasta som italiensk när den i själva verket kommer från en fabrik i New York kan ställa till det. Det stod klart förra veckan då pastatillverkaren Barilla mötte två missnöjda konsumenter i rätten.
Pastajätte dömd för vilseledande reklam
Mest läst i kategorin
Att italienare tar sin pasta på väldigt stort allvar är sedan gammalt, vilket återkommande illustrerats i filmer som Maffiabröder, Gudfadern och teveserien Sopranos.
Att pastans äkthet och ursprung också är av yttersta vikt framstod med största tydlighet under förra veckan då ett fall med pastatillverkaren Barilla behandlades i USA:s tingsrätt.
Trodde pastan var italiensk
Bakom stämningen som givit upphov till rättegången står de två konsumenterna Matthew Sinatro och Jessica Prost som inhandlat flera lådor med Barilla-pasta i tron att den tillverkats i Italien.
En villfarelse som enligt stämningen förstärks av Barillas slogan: “Italiens nr. 1 pastamärke”, som ger sken av att pastan kommer från Itailen, när den i själva verket tillverkas i Iowa och New York, skriver CNN.
Att detta i nuläget förklaras på företagets hemsida hjälper föga.
Förlust för Barilla
Ytterligare ett problem är att den italienska flaggan pryder Barillas förpackningar, vilket “ytterligare vidmakthåller uppfattningen att produkterna är äkta pasta från Italien”, enligt stämningen.
Allt detta kokade ned till att domaren dömde till de kärandes del och fällde pastajätten för vilseledande reklam.
Detta sedan konsumenterna uppges ha lidit ekonomiskt skada. Enligt domen gjordes även bedömningen att de inte hade köpt Barilla om de vetat att den inte var producerad i Italien, enligt CNN.
Läs även: Världsartisten Jay-Z stämmer Bacardi
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.