Dagens PS

Nordaq: Premiumvattnet som gör gott för miljön

Nordaq
Nordaqs VD Johanna Mattson (Bild: Zap PR)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 16 feb. 2022

Nordaq startade som ett hållbarhetsprojekt med målet att erbjuda ett buteljerat och välsmakande premiumvatten utan transporter. Idag serveras vattnet på några av världens mest kända restauranger och hotell och expansionen fortsätter. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Mat & Vin

VIDEO: Billigaste vin hittas på Arlanda

10 nov. 2024

En lönsam premiumprodukt

Nordaq är företaget som balanserar utmaningen i att erbjuda ett rent och filtrerat dricksvatten som samtidigt gör gott för miljön. Ett hållbarhetsprojekt som vunnit mark världen över.

Bakom premiumvattnet står entreprenörerna Carl Douglas och Anders Böös som tillsammans med Johanna Mattsson och svenska Nordaqs teknologi nu kan tillgodose restaurang- och hotellbranschens efterfrågan på en hållbar och lönsam premiumprodukt och en extraordinär smakupplevelse.

Idag finns Nordaqs unika lösning representerad på såväl femstjärniga hotellkedjor som Michelinbelönade restauranger med erkända kockar.

“Nordaq är framtiden för alla hotell som vill kunna styra sin egen vattenkonsumtion och kunna erbjuda sina gäster premiumvatten som man inte behöver frakta över halva jordklotet. Nordaq tillhandahåller i mitt tycke, världens mest innovativa och effektfulla vattenlösning för överlägsen smak och mindre avfall, säger Anders Böös en av entreprenörerna bakom projektet.

Nordaq

Nu sprider sig innovationen bakom vattnet världen över. (Bild: Zap PR)

Innovation utan miljöpåverkan

Nordaq tog sin början i en strävan att kunna erbjuda ett buteljerat premiumvatten som smakar rent vatten, utan miljöpåverkan och onödiga transporter.

Sagt och gjort. Ett helt nytt vattenfiltreringssystem utvecklades och patenterades. När tester visade att vattnet besatt en unik förmåga att förbättra andra råmaterial snarare än att påverka dem, förstod Nordaq att man var något stort på spåren.

ANNONS

Inte minst eftersom vattnet kunde erbjuda en exceptionell smakbild i linje med de höga krav som gastronomi i världsklass ställer. Snart var innovationen ett omtalat fenomen som spred sig bland världens stjärnkockar. Däribland svenska Björn Frantzén.

Med 2500 kunder representerade i 52 länder räknar Nordaq nu med att expandera ytterligare och dubbla sitt kundantal till 2025.

“Vår produkt gör det möjligt för lyxhotell att själva producera en flaska vatten som de kan fortsätta ta betalt för. Vi hjälper helt enkelt kunden att flytta hållbarhetsfrågan från marknadsföring till en finansiell ekvation och inkomstkälla runtom i världen”, säger Johanna Mattsson, VD på Nordaq.

Läs även: Robb Report: Kaviar inte längre lika exklusivt

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS