Den globala försäljningen av champagne har minskat, ett tecken på ett rådande osäkert världsläge och minskad glädje.
Minskad folkglädje – minskad försäljning av champagne
Mest läst i kategorin
Business Insider redogör för hur lyxvarumärket LVMH:s försäljning av champagneflaskor sjönk med 15 procent under första halvåret 2024 jämfört med samma period 2023.
Färre skäl för firande
LVMH:s finanschef Jean-Jacques Guiony förklarar att den globala situationen, präglad av geopolitiska spänningar och ekonomiska utmaningar, gör att människor har färre skäl att fira.
Dessutom har ogynnsamma väderförhållanden som frost och regn påverkat druvproduktionen negativt. Något som också bidragit till den minskade efterfrågan av champagne, förklarar Joe.
Minskad vinst
LVMH, som äger kända champagnevarumärken som Dom Pérignon, Krug och Ruinart, redovisade 1,4 miljarder euro, ungefär 16 miljarder kronor, i intäkter från champagne och vin under första halvåret 2024. Vilket är en minskning med 12 procent jämfört med året innan.
Guiony nämnde att efterfrågan på champagne särskilt har minskat i Europa.
Denna nedgång speglar en bredare trend där människor, på grund av de utmanande globala förhållandena, inte känner samma behov av att öppna en flaska för att fira.
Utmaning framöver
Situationen illustrerar hur globala ekonomiska och politiska faktorer kan påverka lyxvarumarknaden, särskilt produkter som är starkt förknippade med festligheter och positiva upplevelser.
Det återstår att se hur marknaden för champagne kommer att utvecklas när världen navigerar genom dessa utmanande tider.
Se även:
Tvåhundra år gammal champagne hittad på havets botten. Dagens PS
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.
Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.