Dagens PS

Minskad folkglädje – minskad försäljning av champagne

champagne
Det poppas allt färre champagneflaskor. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 30 juli 2024Publicerad: 30 juli 2024

Den globala försäljningen av champagne har minskat, ett tecken på ett rådande osäkert världsläge och minskad glädje.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Business Insider redogör för hur lyxvarumärket LVMH:s försäljning av champagneflaskor sjönk med 15 procent under första halvåret 2024 jämfört med samma period 2023.

Färre skäl för firande

LVMH:s finanschef Jean-Jacques Guiony förklarar att den globala situationen, präglad av geopolitiska spänningar och ekonomiska utmaningar, gör att människor har färre skäl att fira.

Dessutom har ogynnsamma väderförhållanden som frost och regn påverkat druvproduktionen negativt. Något som också bidragit till den minskade efterfrågan av champagne, förklarar Joe.

Minskad vinst

LVMH, som äger kända champagnevarumärken som Dom Pérignon, Krug och Ruinart, redovisade 1,4 miljarder euro, ungefär 16 miljarder kronor, i intäkter från champagne och vin under första halvåret 2024. Vilket är en minskning med 12 procent jämfört med året innan.

Guiony nämnde att efterfrågan på champagne särskilt har minskat i Europa.

Denna nedgång speglar en bredare trend där människor, på grund av de utmanande globala förhållandena, inte känner samma behov av att öppna en flaska för att fira.

Utmaning framöver

ANNONS

Situationen illustrerar hur globala ekonomiska och politiska faktorer kan påverka lyxvarumarknaden, särskilt produkter som är starkt förknippade med festligheter och positiva upplevelser.

Det återstår att se hur marknaden för champagne kommer att utvecklas när världen navigerar genom dessa utmanande tider.

Se även:

Tvåhundra år gammal champagne hittad på havets botten. Dagens PS

Nu flödar champagnen i Dubai. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]