En man från New York har stämt McDonald’s och Wendy’s för vilseledande annonser som enligt honom får deras hamburgare att se mycket större ut än de faktiskt är.
McDonald's och Wendy's stäms – hamburgare för fina på bild
Mest läst i kategorin
I en föreslagen grupptalan anklagar han snabbmatsjättarna för orättvisa och vilseledande handelsmetoder. Han kräver 50 miljoner dollar (40,3 miljoner pund) i skadestånd för sig själv och andra liknande lurade kunder.
Kedjorna kommenterade inte direkt fallet, som sammanställer många klagomål från sociala medier enligt BBC.
Rivalen Burger King drabbades av en liknande rättegång i Florida i mars av samma advokatbyråer som representerade New Yorker Justin Chimienti. Medan Burger King ännu inte har svarat i domstolen visar ett ändrat klagomål att fler missnöjda kunder har skrivit på stämningen.
Orättvisa annonser
Företagens annonser är “orättvisa och skadar konsumenterna ekonomiskt eftersom de får mat som är mycket mindre värd än vad som utlovas”, står det i klagomålen.
“Åtgärderna är särskilt oroande nu när inflationen, mat- och köttpriserna är mycket höga och många konsumenter, särskilt låginkomstkonsumenter, kämpar ekonomiskt”, tillägger de.
Rättegången mot McDonald’s och Wendy’s säger att hamburgarna i marknadsföringen är minst 15 procent större än de är i verkligheten. Det inkluderar några av reaktionerna på sociala medier som uppmärksammar företagen på diskrepansen.
“Det ser lite sorgligt ut… inte som bilden”, sa en YouTube-recensent, som citerades i rättegången, om Wendy’s Bourbon Bacon Cheeseburger.
Inte tillräckligt
“Det kommer att bli en liten hamburgare gott folk. Jag säger bara rakt ut vad du kan förvänta dig så att du inte blir besviken som jag,” sa en annan.
Den typen av kommentarer kommer sannolikt inte att räcka för att vinna ett mål i amerikansk domstol, enligt Mark Bartholomew, juridikprofessor vid University of Buffalo i New York.
Han sa att en domstol skulle leta efter bevis för att kunder faktiskt blev lurade och att annonserna påverkade köpbeslut kring hamburgare.
“Båda dessa är en kamp i uppförsbacke för målsäganden att bevisa,” sade han och noterade att snabbmatsföretagen sannolikt skulle kunna hävda att allmänheten förväntar sig en viss överdrift i en marknadsföringskampanj.