McDonald’s säljer mer i kristider – men noterar att fler kunder skippar pommes frites till burgarna när de ska spara pengar.
McDonald's: Nu drar vi in på pommes frites
Det är färre McDonald’s-kunder som beställer pommes frites till sina burgare och tillväxten i hemleveranser minskar.
Beskedet kommer från bolagets vd Chris Kempczinski.
Handlar mindre
“Vi ser en liten minskning av andelar per transaktion”, sade vd Chris Kempczinski vid ett investerarmöte tisdag, rapporterar Business Insider.
“Sånt som att lägga till pommes frites, antalet varor per beställning – vi ser att det minskar något på de flesta av våra marknader runt om i världen. Visst är kunden uppmärksam på hur de spenderar sin dollar eller sin euro”, tillade Kempczinski.
Den ekonomiska miljön i Europa är “mer utmanande” än i USA, men saker och ting “ser bättre ut” än de gjorde under hösten, var Kempczinskis sammanfattning.
Ökade rejält
Trots att kunder köpte mindre ökade McDonald’s USA:s försäljning med 12,6 procent under kvartalet, vilket beror både på högre priser och antalet matgäster. Globalt ökade intäkterna med 4 procent.
“Konsumentens efterfrågan på vårt varumärke är fortsatt stark”, intygade Kempczinski.
Läs även: Ät pommes och bli deprimerad
Läs även: Robot gör pommes snabbare och bättre än människor ta
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.