Dagens PS

McDonald's: Nu drar vi in på pommes frites

Pommes
McDonald's ser fallande efterfrågan på pommes frites, även om de säljer mer totalt. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 27 apr. 2023Publicerad: 27 apr. 2023

McDonald’s säljer mer i kristider – men noterar att fler kunder skippar pommes frites till burgarna när de ska spara pengar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är färre McDonald’s-kunder som beställer pommes frites till sina burgare och tillväxten i hemleveranser minskar.

Beskedet kommer från bolagets vd Chris Kempczinski.

Handlar mindre

“Vi ser en liten minskning av andelar per transaktion”, sade vd Chris Kempczinski vid ett investerarmöte tisdag, rapporterar Business Insider.

“Sånt som att lägga till pommes frites, antalet varor per beställning – vi ser att det minskar något på de flesta av våra marknader runt om i världen. Visst är kunden uppmärksam på hur de spenderar sin dollar eller sin euro”, tillade Kempczinski.

Den ekonomiska miljön i Europa är “mer utmanande” än i USA, men saker och ting “ser bättre ut” än de gjorde under hösten, var Kempczinskis sammanfattning.

Ökade rejält

Trots att kunder köpte mindre ökade McDonald’s USA:s försäljning med 12,6 procent under kvartalet, vilket beror både på högre priser och antalet matgäster. Globalt ökade intäkterna med 4 procent.

“Konsumentens efterfrågan på vårt varumärke är fortsatt stark”, intygade Kempczinski.

ANNONS

Läs även: Ät pommes och bli deprimerad  

Läs även: Robot gör pommes snabbare och bättre än människor ta

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]