Under tisdagen lanserades e-handelsföretaget Matsmart i Storbritannien där man under namnet Motatos ska sälja hållbar, billig mat tillsammans med andra prisvärda konsumentprodukter och minska matsvinnet.
Matsmart till Storbritannien: "Timingen kunde inte vara bättre"
Mest läst i kategorin
Matsmart, som utanför Sverige och Finland går under namnet Motatos, är en europeisk mat-e-handel vars affärsidé går ut på att sälja livsmedel och andra konsumentprodukter med kort datum till bra priser, för hemleverans.
Produkter som om annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer och istället kan bidra till en hållbar reformering av det globala matsystemet.
Med sin affärsmodell har Motatos också en tydlig vision att minska det globala matsvinnet till hälften lagom till år 2030.
Välkända varumärken
Idag finns bolaget med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fyra europeiska marknader. En siffra som under tisdagen alltså utökades till fem, då Motatos lanserades i Storbritannien.
Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats och lagret utanför London fyllts upp med välkända varumärken som till exempel Heinz och Kelloggs. Varor som nu kommer säljas på den brittiska marknaden med upp till 60 procents rabatt.
Ett erbjudande som kommer i en tid då man i Storbritannien talar om en så kallad “cost of living crisis” sedan priserna på många basvaror snabbt gått upp i pris som ett svar på inflationen.
Det har gjort att gensvaret på Motatos visat sig mycket positivt efter en mjukstart förra veckan. Det berättar företagets vd och grundare Karl Andersson i ett pressmeddelande, som ser fram emot att etablera bolaget i Storbritannien.
“Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn, säger Andersson.
Engagerade i hållbarhetsfrågor
Ansvarig för den brittiska filialen blir Christabel Biella med mer än tjugo års erfarenhet inom e-handel och marknadsföring, som beskriver britterna som väldigt engagerade i hållbarhetsfrågor. Hon säger även att Storbritannien sällan haft ett så brinnande behov av enkla och prisvärda lösningar och hållbara livsmedel som nu.
I dag är matförluster och svinn globalt ansvariga för 10 procent av världens samlade växthusgasutsläpp. Enligt den brittiska regeringen uppgår landets årliga matsvinn till 9,5 miljoner ton.
För Motatos innebär det en stor utmaning, men också en spännande utvecklingsresa.
“Jag kan inte nog betona hur laddade vi är inför öppnandet på vår femte marknad. Marknadspotentialen är enorm och timingen kunde inte vara bättre – vår affär är mer relevant än någonsin”, avslutar Karl Andersson.
Läs även: Dagarna räknade för fish and chips
Läs även: Biff och bacon når all time high i tidernas köttkris
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.