Hip-hop-ikonen Jay-Z går ihop med lyxbolaget LVMH, världens största champagneproducent.
Lyxbolaget köper Jay-Z champagnemärke
Jay-Z skapade rubriker för det då nya champagnebolaget Armand de Brignac 2006, efter ett bråk med ansvariga för champagnemärket Cristal, som han tidigare hade rappat om. Jay-Z började i stället rappa om Armand de Brignac, samtidigt som han investerade i bolaget. 2014 köpte han in sig som huvudägare av bolaget, enligt BBC.
Försäljningen ner 20 procent i pandemin
Champagnebranschen har gått tungt under pandemin, med inställda bröllop och fester. Försäljningen av champagne har sjunkit med 20 procent enligt Wall Street Journal.
Nu har rapparen, som egentligen heter Shawn Carter, sålt halva Armand de Brignac till världens största champagneproducent, LVMH.
LVMH står för Louis Vuitton Moët Hennessy, och bildades 1987 efter en sammanslagning av modehuset Louis Voitton och Moët Hennessy, som i sin tur bildades i en sammanslagning av champagneproducenten Moët & Chandon och cognacbolaget Hennessy.
Inget redovisat pris
“Vi har jobbat väldigt hårt för att upprätthålla ett varumärke som växte snabbare än personalen vi hade och större än delar av den expertis vi hade. Vi har varit i detta i 15 år, inte i 100”, säger Jay-Z i en intervju.
Parterna har inte redovisat priset för köpet.
Läs mer: Jay-Z kör Spotifys utmanare i botten – Dagens PS
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.