Affärerna sprudlar i den franska dryckesbranschen och de stora aktörerna på marknaden fortsätter växa. Nu står det klart att Moët Hennessy, en del av lyxkonglomeratet LVMH, köper roséproducenten Château Minuty.
LVMH utvidgar portföljen med lyxrosé
I veckan har Dagens PS kunnat rapportera att den franska vin- och spritexporten går som tåget. Så även affärerna bland de stora vinjättarna som fortsätter att förvärva mindre vinproducenter.
Under förra året meddelade Pernod Ricard att de hade förvärvat Château Sainte Marguerite.
Nu är det alltså Moët Hennessy, LVMH:s vin och spritdivision, som i dagarna förvärvat en majoritetsandel av roséproducenten Château Minuty i franska Provence, rapporterar The Drinks Business.
Lyxigt tillskott för LVMH
Moët Hennessy kan därmed addera ännu ett lyxvarumärke till sin redan digra portfölj, tillsammans med ett renommé som sträcker sig tillbaka till 1950-talet.
“Det är en stor källa till stolthet för gruppen att försegla ett strategiskt partnerskap med Minuty, en av världens ledare i Rosé de Provence. Vi är mycket glada över att få möjligheten att arbeta tillsammans med de talangfulla anställda på Minuty, kända för sitt engagemang för att skapa viner av högsta kvalitet”, sade Philippe Schaus, ordförande och VD för Moët Hennessy.
På Minuty utryckte man i sin tur sin tacksamhet över det kommande partnerskapet.
“Byggd kring vår gemensamma passion för exceptionella viner och respekt för know-how som gått i arv genom generationer, kommer denna strategiska allians att tillåta vår egendom att dra nytta av styrkan hos en stor internationell koncern”, sade Jean-Etienne och François Matton, styrelseledamöter på Minuty, som fortsatt kommer att vara en del av driften i bolaget.
Vill du ta del av fler nyheter som rör mat och vin? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.