Lamborghini är mer än snabba bilar. Sedan ett antal år tillbaka producerar den italienska lyxbilstillverkaren även honung. Och de är faktiskt inte ensamma, skriver Robb Report.
Lamborghinis lukrativa bisyssla – odlar honung
Mest läst i kategorin
Vi förstår att honung kanske inte är det första du förknippar ett lyxbilsmärke som Lamborghini med, men faktum är att just den här kopplingen har sin logiska förklaring.
Det var under 2016 som Lamborghini började producera honung vid sitt huvudkontor i Sant’Agata Bolognese i Italien med syftet att stötta miljöbioövervakning. Föga anade man då att bigården bara sex år senare skulle rymma 13 bikupor och omkring 600 000 bin. Än mindre att de skulle vara så flitiga.
Producerar 430 kilo per år
Sedan biodlingens uppkomst har Lamborghinis bin producerat omkring 430 kilo honung per år. En ansenlig produktion som hittills endast kommit personalen till del varje jul.
Likväl är honungstillverkningen en nogsamt övervakad process, som Lamborghini i samarbete med Audi Environmental Foundation håller efter med kameror, vågar och biräknare.
Teknologi som ska hjälpa forskare bakom miljöbioprojektet att mäta hur mycket nektar och pollen som samlats in och samtidigt övervaka hur bina beter sig.
Den informationen ska i sin tur långsiktigt lära oss mer om hur bin påverkas av klimatförändringar, vilket placerar honungen i ett större perspektiv då de flesta bilmärken värderar miljöarbete högt.
Lamborghini inte ensamma
Så är Lamborghini inte heller ensam om denna bisyssla. Även Porsche, som i likhet med Lamborghini är en del av Volkswagen, driver en bigård för tre miljoner bin och producerar honung som de också säljer.
Detsamma kan sägas om Bentley och Rolls-Royce, som även de numera hänger sig åt honungsproduktion vid sidan av biltillverkningen. Vilka fler spännande biprodukter som dyker upp i bilindustrin framöver återstår att se.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.