Dagens PS

Krisen eskalerar – fler väljer soffan före krogen

krogen
Krogar och barer har svårt att locka gäster. Samtidigt står de inför höga kostnader för allt från mat till energi, tillsammans med brist på arbetskraft. (Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 nov. 2023Publicerad: 10 nov. 2023

Krogen? Kanske. Våra dryckesvanor är under omvandling och det gäller våra krogvanor också. Men i ett avseende har vi ändrat oss när det gäller att gå på krogen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mest grön snabbmat äter man på Söder i Stockholm och svenskarna inledde 2023 med att sätta rekord i att äta pizza.

Ingen som ramlat av stolen av chock än kanske.

Så långt är nämligen inget nytt när det gäller mat och dryck – eller när det gäller krogen och barerna.

Inte ens finnarna

Att krogarna har det tufft är heller inget nyhet, vare sig här eller i vårt östra grannland.

Redan innan pandemin konstaterade Yle att konsumtionen av alkohol på krogen hade minskat i 20 år och nu var nere på 10 procent av all alkohol som dricks.

Det har inte blivit bättre sedan dess.

Hur mycket vi svenskar dricker när vi går på krogen är oklart. Dock inte för att vi har svårt att komma ihåg vad vi drack. Däremot är det tydligt att vi ändrat attityd till att gå på krogen vardagar.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Helt okej, typ

ANNONS

När IQ och Novus gjorde sin årliga attitydundersökning under 2021 sade 50 procent att det var ”helt rätt” eller ”mer fel än rätt” att träffa vänner och ta ett par glas en vardag.

Det var en klar ökning från 43 procent året innan. Lade man till de 34 procent som ansåg det ”varken rätt eller fel” kunde vi räkna ihop 84 procent alkoholliberaler.

Alla de kan behövas, för när Global Bar Report 2023 nu redovisar sina rön hos The Spirits Business, så är den dominerande trenden att allt fler dricker hemma istället för att gå på krogen, framför allt för att priserna stigit.

”Svårt att locka”

”Barer har svårt att locka gäster, samtidigt som de står inför höga kostnader för allt från mat till energi, tillsammans med brist på arbetskraft”, konstaterar rapporten.

De som dricker går fortfarande ut men är färre nu. Rapporten säger att 60 procent av nordamerikaner, européer, sydafrikaner och australiensare går ut mindre.

Annat är det i Kina och Indien. Där säger 50 procent att de går på krogen oftare.

Lurar oss själva?

Men de där ekonomiska resonemangen kring alkoholintag går, som bekant, ofta snett.

ANNONS

Det gör de nu också.

När amerikanerna i Consumer Trend Report får upp miniräknaren på mobilen, visar det sig att 26 procent av dem lägger mer pengar på alkohol att dricka hemma än de tidigare lade på krogen.

Trots att det är priserna de säger får dem att stanna hemma och kröka.

Uppåt i Mexiko

2019 hällde vi i oss 35 procent av all alkohol på krogen.

2022 var siffran 29 procent efter att ha dippat än mer under pandemin.

Det enda land där man drack mer på krogen efter pandemin var Mexiko.

I Storbritannien är det fortsatt så att det gäller att hälla i sig pinten medan tid är.

Första halvåret stängde två pubar om dagen. 60 000 pubar vid millennieskiftet var 37 500 nyårsafton 2021.

ANNONS

Relaterad läsning:

Svenskarnas plånböcker urholkas: Färre på krogen – Dagens PS

Billigt vin på krogen – smart eller bara dumsnålt? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]