Att som offentlig person marknadsföra vin och starksprit kan vara problematiskt. I synnerhet om du är en Kardashian och varit nykter i många år.
Kim Kardashians drickande retar upp fansen
Mest läst i kategorin
Det handlar om Kim Kardashian och hennes inställning till alkohol, som på senare tid gått från strikt offentlig nolltolerans till det rakt motsatta.
Ett skifte som både förbryllat och retat upp reality-stjärnans fans, eftersom hon inte bara börjat dricka utan även marknadsföra alkohol.
Gör reklam för gin
Närmare bestämt då Seventy One Gin, som anlitat Kardashian för sin senaste annonskampanj där hon poserar i en miniklänning med ett glas Seventy One Gin i sin hand, skriver The Drinks Business.
En fullt rimlig fotosession för vilken influencer som helst, vore det inte för stjärnans tidigare uttalanden kring alkohol och fraser som:
“Jag dricker inte alkohol alls. Jag har aldrig riktigt varit en drinkare. Jag hatar smaken av alkohol.”
Att det inte längre är hennes melodi visar sig nu på Instagram, där Kardashian själv delat bilden. Hon dryftade även frågan nyligen när hon gästade skådespelerskan Gwyneth Paltrows podcast genom att motivera sitt drickande med att hon “bara måste släppa loss lite”.
En kommentar som tillsammans med ginkampanjen alltså fått tidigare fans att höja på ögonbrynen.
Missa inte: Här är länderna med mest liberal syn på alkohol
Senaste nytt
Kardashian inte ensam
Till Kardashians försvar kan sägas att hon knappast är ensam om att marknadsföra alkohol. I synnerhet som kändisstödda varumärken tillhör de mest sålda dryckerna online.
En trend som Seventy One Gin gladeligen hakar på. Det ryktas även att kända namn som Madonna och Kate Moss ska hoppa på sprittåget och marknadsföra drycken.
I skrivande stund har Kardashian inte kommenterat vare sig kampanjen eller kritiken.
Vill du läsa mer om mat och vin? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.
Relaterade artiklar:
Veckans vintips: riesling, pinot Noir och kändisvin
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.