Dagens PS

Kändisar kränger alkohol – de märkena går bäst

Kändisar kränger alkohol – de märkena går bäst
George Clooney startade Casamigos 2013, och sålde 2017 för många miljarder. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 27 juli 2023Publicerad: 21 juli 2023

Alkohol är big business, och fler och fler kändisar står bakom diverse vin- och spritsorter. Men vilka kändisar säljer egentligen bäst?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Marknaden för alkohol drar mot dyrare och dyrare sorter, och nu ser man fler och fler kända ansikten som skriver avtal med alkoholproducenter.

Tequila populärt

Filmstjärnor, modeller, musiker och idrottare – alla syns de i reklam för skilda sorters alkohol. Mark Wahlberg, Kendall Jenner och Ryan Reynolds är bara några av dem som syns i sammanhanget.

CNBC rapporterar att lyxmärkena ökade försäljningen med fyra procent förra året jämfört med tidigare år, och att konsumenterna öppnar plånboken fick i tequilaförsäljningen i USA att öka med 21 procent 2022 jämfört med 2021.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Lockar kändisar

Det gör marknaden lockande för kändisar med kapital, enligt Chris Swonger, vd för mjukvaruföretaget DISCUS.

“Kändis-ägda spritsorter har funnits ett tag”, säger Chris Swonger enligt CNBC. “Men det ökade konsumentintresset för bra spritdrycker har förstås genererat en hel del kändisengagemang och -entusiasm under de senaste åren.”

Alkohol för miljarder

Allra mest har kändis-trenden slagit igenom på tequila-marknaden, där skådespelaren George Clooney var lite av en föregångare.

ANNONS

Han startade Casamigos 2013 – och sålde tequilamärket till konglomeratet Diageo 2017 för 1 miljard dollar (knappt 10,4 miljarder kronor).

Kändisar kränger alkohol – de märkena går bäst
Modellen och realitystjärnan Kendall Jenners 818 är bland de femton bäst säljande tequilamärkena. Foto: TT

“Autentiskt och meningsfullt”

Andra framgångsrika alkohol-kändisar är modellen och realitystjärnan Kendall Jenner, vars 818 Tequila är bland de femton bäst säljande, och actionhjälten Dwayne “The Rock” Johnson, som med sin Teremana Tequila ligger på plats åtta i segmentet.

“Konsumenter kan vara något skeptiska mot kändisar som marknadsför varor, men det verkar som om kändisägda märken lyckas hålla sig kvar och kan använda stjärnstatusen på ett autentiskt och meningsfullt sätt”, säger Liz Paquette, consumer insight-chef på Drizly enligt CNBC.

“Kändis-ägda märken har varit stora succéer på Drizly, ofta blir de toppsäljare i respektiver kategori.”

Gin och konjak

Det finns annan alkohol än tequila, och bland kändissuccéerna hittar vi Ryan Reynolds Aviation Gin, på plats nummer tre i ginsegmentet.

ANNONS

Reynolds sålde sitt vinmärke till Diageo år 2020, och fick 610 miljoner dollar (drygt 6,3 miljarder kronor) för det.

Rapparen Jay-Z:s konjak D’USSÉ är tvåa på bästsäljarlistan bland konjakssorterna. Han sålde majoriteten i bolaget till Bacardi tidigare i år, och fick enligt ryktet upp till 750 miljoner dollar (knappt 7,8 miljarder kronor).

Slutade i osämja

Bara för att man är kändis betyder det dock inte att det går bra.

Diageo kapade i juni banden med musikproducenten och rapparen Sean “Diddy” Combs efter 15 års samarbete efter att han stämt dem för rasdiskriminering.

Combs påstår att Diageo marknadsförde hans Ciroc vodka och DeLeon Tequila som “svarta märken”, och i stället lade resurserna på Clooneys tequila och Reynolds gin.

Läs även: Fritt fram för alkohol från EU via näthandel (Dagens PS)

Läs även: George Clooney gör succé – med tequila (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]