Växtbaserat i kaffet blir allt vanligare. Det är ingen nyhet. Nu rör det sig istället om vilken färg det färdiga kaffet ska ha för att falla oss på läppen.
Kaffe, javisst – men bara i den här färgen
Fler och fler svenskar vill ha mjölk i sitt kaffe, och då är det växtbaserat vi vill ha, men inte enbart för miljöfaktorn, utan för smaken.
Var fjärde svensk väljer nu växtbaserat i kaffet, enligt Valios Magrapporten.
Sedan 2019 har antalet svenskar som väljer växtbaserat ökat med 92 procent.
Huvudanföraren i det tåget är kvinnor i åldern 16-24 år där 58 procent i dag väljer växtbaserat – företrädesvis havredryck.
Släpar efter
Männen är, som alltid, mest obenägna till förändringar. Följaktligen häller bara 15 procent något växtbaserat i muggen, dock 4 procentenheter fler än 2021.
Smak och magkänsla avgör valet, 60 procent erkänner att det är smaken, 30 procent hänvisar till sitt engagemang för miljön.
Utöver vilken mjölkdryck vi har i vårt kaffe finns det även andra parametrar som avgör och styr våra val.
Hit hör färgen.
Senaste nytt
Den är vanligast
Valio har – förstås – undersökt det och kan avslöja att den vanligaste nyansen är 8B5C29, enligt HEX-kodningen.
Något mer begripligt är det den färg du får om du häller en matsked laktosfri mellanmjölk i en vit porslinskopp med 1,25 deciliter bryggkaffe.
Kaffe i rätt nyans
Det är dessutom den exakta nyans som flest svenskar föredrar.
För den som – kanske över en kopp kaffe med rätt nyans – vill nörda ner sig i det är kaffefärgen utskriven med en hexadecimal färgkod som representerar färgvärden från 0 till 255.
Med hjälp av hexadecimala koder går det att få fram fler än 16 miljoner unika färger, viket antas till och med vara fler än det mänskliga ögat kan uppfatta – ens över en påtår.
Vill du läsa mer om kaffe och andra drycker? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Relaterad läsning:
Nyttigt med kaffe? Här är svaren – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.