En kraftig nedgång i alkoholkonsumtion och skatteintäkter har lett till att Japan utlyst en rikstäckande tävling som ska få landets medborgare att dricka mer alkohol, skriver The Guardian.
Japansk tävling ska öka alkoholkonsumtionen
Javisst läste du rätt och det är faktiskt i sin ordning att tappa hakan. Särskilt om du lever i Sverige under ett tydligt alkoholmonopol och har vant dig vid kampanjer som uppmanar till försiktig alkoholkonsumtion.
En strategi som alltså inte tycks ha nått Japan. Tvärtom uppmanar landets regering via riksskatteverket, NTA nu unga vuxna att komma in med förslag på hur alkoholkonsumtionen kan öka i popularitet och i förlängningen få fler människor att dricka.
Sjunkande alkoholkonsumtion
Bakgrunden är enligt The Guardian att alkoholkonsumtionen i Japan sjunkit kraftigt under de senaste tjugofem åren, från i genomsnitt 100 liter per person per år till 75 liter.
En minskning som slår hårt mot landets ekonomi och bland annat kan härledas till de livsstilsförändringar som uppstod pandemin.
Under 2020 stod alkoholskatt för 1,7 procent av Japans skatteintäkter, vilket kan jämföras med 3 procent 2011 och 5 procent 1980. Totalt minskade intäkterna från alkoholskatt med mer än 110 miljarder yen under 2020. Det största tappet landet upplevt sedan 1991.
Vill få fler att dricka
Av det skälet har kampanjen Sake Viva! initierats av den japanska regeringen. I den rikstäckande tävlingen uppmuntras unga vuxna i åldrarna 20-39 att inkomma med sina förslag på hur intresset för alkohol kan återupplivas.
Tävlingen tar också tacksamt emot tips på nya produkter med en design som lockar fler att fatta glaset. Som ett led i det vill man även slå ett slag för hemmadrickandet. Gärna med hjälp av moderna kanaler som Metaverse.
Tävlingen som pågår fram till och med den 9 september kommer att avslutas med en stor gala i Tokyo i november, där en vinnare kommer att koras. Det vinnande bidraget kommer sedan erhålla kommersiellt stöd av NTA för att få fart på alkoholkonsumtionen, rapporterar The Guardian.
Med det sagt hoppas Japans hälsoministerium på att Sake Viva! ska påminna befolkningen om att dricka med måtta. Hörde vi skål?
Läs även: Så vill riksdagspartierna utveckla svensk alkoholpolitik
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.