Med två veckor kvar till Fotbolls-VM i Qatar är det inte bara fotboll och hejaramsor som hägrar. Mästerskapets officiella dryckessponsor Budweiser hoppas att det ska drickas mer öl under turneringen än vad som normalt sett konsumeras under ett år – i ett av världens nyktraste länder.
Högt spel när Budweiser korkar upp under VM i Qatar
Qatar är förvisso inte helt snustorrt, men likväl känt för sin strikta och konservativa syn på alkoholhaltiga drycker. Framförallt kontrollen över vem som ska ha tillgång till dem och hur de marknadsförs. Det gör att öl, vin och sprit finns att köpa på både restauranger och exklusiva hotell, om än till ett saftigt pris.
Utländska invånare som tjänar mer än 8000 kronor i månaden kan även ansöka om en licens att köpa alkohol från Qatar Distribution Company, som har alkoholmonopol i landet. En ynnest som både kostar och kräver godkännande från arbetsgivaren.
Dyrt med en pint
Priset på alkohol är följaktligen högt även för dig som bara är på genomresa i Qatar. En pint Budweiser på något av stadens mest populära vattenhål kostar omkring 45-55 qatariska riyal, motsvarande cirka 173 kronor.
Ett högt pris för vilken törstig fotbollssupporter som helst, även om det knappast kommer att hålla de mest dedikerade fansen tillbaka.
Det kan däremot lagen om fylleri göra, som i sämsta fall kan ge böter och fängelse i upp till sex månader för den som är berusad på offentlig plats. Det gör att den alkohol som konsumeras under VM kommer att bevakas nogsamt.
Senaste nytt
Ingen öl på läktaren
Bland annat med hjälp av angivna ölområden och dryckeszoner innanför arenan som håller öppet under begränsade tider och inte tillåter fotbollsfans att dricka öl på läktaren, vilket annars är brukligt.
Ett annat sätt att förebygga överkonsumtion är att förbjuda fotbollsturister att ta med sig alkohol in i landet. På förekommen anledning får alkohol inte heller marknadsföras i Qatar, vilket gör att Budweiser endast kommer att få skylta med sin alkoholfria öl, Budweiser Zero under VM.
Budweiser satsar högt
Trots detta tycks öljätten se med tillförsikt på vad som brukar vara ett av årets blötaste idrottsevenemang och förväntar sig att sälja mer öl under VM än vad som normalt konsumeras under ett vanligt år i Qatar. Detta enligt Peter Kraemer, leverantörschef på moderbolaget Anheuser-Busch InBev Worldwide.
Ett djärvt mål givet de strikta förutsättningarna, en arrangör som inledningsvis ville att FIFA-evenemangen skulle vara helt alkoholfria och ett klimat som kräver rigorösa förberedelser för att ölen inte ska förgås i hettan, skriver Bloomberg.
“Öl är en lättfördärvlig produkt, så det är alltid bäst dagen det packas. Vi hanterar vår försörjningskedja mycket noga för den tid det tar för produkter att ta sig från punkt A till punkt B, och sedan bevarar även de förhållanden under vilka de skickas ölets smak”, säger Kraemer till Bloomberg.
Nu återstår det att se om Budweiser lyckas hålla ölen kall och om den kommer att flöda som förväntat – utan att konsumenterna blir för glada i hatten. Spänningen stiger.
Läs även: Jesper Blomqvist – från fotbollsproffs till mästerkock
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.